Followers

Wednesday 23 April 2014

Kepentingan Memeluk Anak

Salam semua... 

Pernahkah ibu-ibu serta bapa-bapa semua berfikir, berapa kerapkah anak memeluk anak anda? Tahukah anda, ketika sedih, anak mahu dipeluk. Ketika hendak berpisah dengan anda, dia juga mahu dipeluk. Pelukan juga mampu untuk menghentikannya dari mengamuk. Dengan pelukan, anak boleh merasakan cinta anda. 

Anda sudah membuktikan kebaikan pelukan kepada bayi baru lahir. Ketika bayi menangis, tangisannya beransur reda apabila ibu atau bapa memeluk dan menepuk perlahan tubuhnya. Jadi, berapa kali anda memeluk anak hari ini?


Pelukan Ubat Mujarab

Mengurangkan depresi dan meningkatkan kekebalan tubuh. Pelukan juga boleh memberi tenaga baru pada tubuh yang kepenatan menjadi segar dan merasa muda. Pelukan yang dilakukan di rumah secara rutin akan memperkukuhkan kasih sayang.

Jumlah hemoglobin atau sel darah merah dalam darah akan meningkat ketika seseorang disentuh. Hemoglobin adalah darah yang mengangkut oksigen ke seluruh tubuh termasuk ke jantung dan otak. Peningkatan jumlah hemoglobin boleh mencegah dan menyembuhkan penyakit.

Peluklah anak sebelum ke tempat kerja. Ini akan membuatkan ibu bapa fokus pada pekerjaan, berasa bahagia dan menjadi produktif.

Manfaat pelukan untuk anak:

•  Merangsang perkembangan sel otak
•  Mengurangkan stres.
•  Merangsang rasa mengantuk
•  Membangun konsep diri  yang positif.
•  Mengurangkan emosi negatif seperti kesepian, cemas dan kekecewaan.
•  Mengatasi rasa takut.
•  Peralihan tenaga.

Mummy pernah menghadiri satu ceramah keibubapaan, penceramah ketika itu pernah berkata untuk mendapatkan anak yang 'lembut', peluklah anak anda sebanyak 8 kali sehari!



Mummy: Walau sesibuk mana pun kita, anak juga perlukan perhatian.. Cuma peluk sahaja anak anda!


Sumber: Mingguan Wanita

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...