Followers

Monday 31 March 2014

Ecological Horror - Sampah di Lautan

Pasukan mencari dan menyelamat pesawat MH370 di Lautan Hindi menemui satu lagi tragedi  - ecological horror  - sampah daripada daratan yang bertimbun di lautan. 

Mana datangnya sampah sarap ni. Kita mungkin menganggap sampah-sampah ni datang daripada bot-bot nelayan, kapal-kapal pengangkutan dan kapal penumpang mewah dan sebagainya. Tapi kebenarannya sampah daripada pihak-pihak yang ada kaitan dengan industri di lautan hanya 20 peratus…Habis 80 peratus tu datang daripada mana? Semestinyalah sampah-sampah kita dari daratan.


Bagi menangani masalah sampah sarap dalam laut, di Lautan Pasifik dibina perangkap/pelekat sampah (garbage patch) yang berputar bersama-sama dengan putaran arus utara Pasifik. (Maklumat lanjut di http://education.nationalgeographic.com/education/encyclopedia/great-pacific-garbage-patch/?ar_a=1)

Pelekat sampah ini mengumpul serpihan marin daripada Utara Amerika dan Asia dan juga daripada kapal yang menelusuri kawasan berkenaan. Sampah dari benua Amerika Utara mengambil masa 6 tahun untuk sampai ke perangkap ini, manakala sampah daripada Jepun dan negara-negara Asia ambil masa setahun untuk sampai.


Tapi macam mana dengan laut dan lautan lain. Sapa laa yang nak pi kutip sampah-sampah kita yang dalam lautan tu...Masalahnya kesian la kat si penyu dan juga hidupan marin yang lain...tersalah makan plastik ingatkan obor-obor...kejam la kita ni kan...



Anom: Love yourself and love other being 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...