Followers

Thursday 17 April 2014

Cara Mendidik Anak Dengan Penuh Hikmah

Kebanyakan dari kita sering menghadapi masalah dalam mendidik anak-anak seawal usia mereka membesar. Ada kalanya kita menjadi binggung dengan pelbagai karenah dan tatalaku yang ditunjukkan oleh anak-anak ini yang kerap kali kita membuat telahan sebagai satu protes. Tindakan protes ini berlaku dalam pelbagai keadaan dan salah satu darinya adalah dengan mendiamkan diri atau menangis (bagi anak yang berusia dalam lingkungan antara 1-6 tahun) untuk mendapatkan sesuatu yang diingininya. Maka tidak hairanlah ibu bapa sering dalam kebingungan apabila anak-anak mereka sering menangis, malah lebih parah ‘berguling-guling’ dan ‘menghentak-hentak’ kaki tanda protes di tempat awam.

Sebenarnya masih tiada formula khusus dalam mendidik anak-anak seawal usia 1-6 tahun tetapi kebanyakkan dari ibu bapa memilih untuk mendidik anak-anak mengikut Sunnah Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW (bagi yang Muslim) dan mengikut teori psikologi dalam pendidikan keibubapaan. Menurut Datuk Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah dalam bukunya, 21 Kaedah Mendidik Anak cemerlang, ilmu mendidik anak adalah satu ilmu kemahiran yang perlu dimiliki oleh ibu bapa sebagaimana perlunya mereka memiliki ilmu kemahiran rumah tangga, kewangan, teknikal dan agama.



Sebagaimana yang disampaikan dan diajar oleh Junjungan Besar Rasulullah s.a.w., Baginda telah menggariskan empat tahap mendidik anak iaitu:

Tahap pertama: Anak yang baru lahir sehingga mumayyiz (enam tahun ) hendakkah kita banyak bergurau dan membelai mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana haiwan menjaga anak.

Tahap kedua: Anak berumur tujuh tahun sehingga baligh(14 tahun) hendaklah kita mendidik mereka dengan arahan, disiplin dan beri tanggungjawab.

Tahap ketiga: Anak berumur 15 tahun hingga dewasa (21 tahun ) hendaklah dididik dengan cara berkawan, bertukar pendapat dan hormati pendapat mereka selagi yang tidak bertentangan dengan syariat.

Tahap keempat: Anak berumur lebih 21 tahun. Hendaklah para ibu bapa memberikan kebebasan bertindak selagi tidak bertentangan dengan syariat.Ibu bapa hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakkan mereka terkawal.

Manakala dalam konteks masa kini ibu bapa adalah disaran agar lebih berfikiran terbuka dengan menjadikan anak-anak sebagai “rakan” dan “teman akrab” sejak dari kecil bagi membentuk hubungan komunikasi yang lebih mesra dan dalam pada masa yang sama bertegas dalam hal-hal yang berkaitan dengan pembentukan jati diri anak-anak. Antara yang digariskan oleh YBhg Prof. Dr Muhaya Mohamad dalam mendidik anak adalah :

1. Harus bercakap dan menerangkan kenapa kita melakukan sesuatu kepada anak-anak.

2. Pelaburan paling baik ialah mendidik jiwa anak anak dgn akidah ibadah dan akhlak yang baik. Jom audit aktiviti kita hari ini ke arah mana.

3. Tanggungjawab ibu bapa adalah untuk menjaga akidah dan akhlak anak-anak. Sebelum itu, ibu bapa terlebih dahulu mengetahui tentang akidah dan akhlak yang betul. Acuan pendidikan adalah agama dan contoh Rasulullahlah SAW. 

4. Semoga kita semua menjaga hati dan jiwa kita dan anak anak dengan mengelakkan budaya tidak sopan didalam apa jua urusan harian 

5. Henti mengaib dan memberi aib kepada orang lain

6. Kemuncak hidup kita untuk mendapat husnul khatimah

7. Selalu tanya pada diri, apa yang diri dapat daripada mempercayai sesuatu berita buruk dan menyebarkannya. Lihat dalam mata anak kita dan bayangkan apakah hasil kehidupan dan buah yang mereka akan tuai hasil daripada apa yang kita semai pada hari ini. 

Amat jelas bahawa, keperibadian seseorang haruslah dibentuk bersandarkan kepada ajaran agama yang mendorong kita melakukan yang terbaik untuk anak-anak. Jika duniawi dan akhirat adalah seiring maka hubungan kita denagn Pencipta, keluarga, anak-anak dan rakan akan menjadi lebih tenang, mesra dan penuh hikmah.

Rujukan:
1. 7 Kaedah mendidik anak cemerlang-Oleh YBhg. Dato’ Dr. Haji Mohd Fazillah Kamsah
http://www.fadzilahkamsah.com/

2. 7 tips Didik Anak Dr Muhaya, yang dipetik dari blog http://www.kasihbondamama.com


Ainafiras: Anak-anak ibarat kain putih, kitalah yang mencorakkannya...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...