Followers

Friday 11 November 2011

Subsidi Barangan Asas dan Bantuan

Dialog Sarawak
Kak Pah:        “Tangar kau kelak, abis jak pembentangan bajet, harga barang tauk nait”. “Ne  tek kerajaan madah nak nulong rakyat”.
Kap Peah:      “Pah, kau sik taukkah, ia bukan kerajaan nait harga barang ya”. “Ya sidak toke,  ngambik kesempatan”. “Kau tauk sik, kerajaan dah banyak nulong kita. Sidaknya manyak dah merik subsidi harga barang dengan kita”.
Inilah antara dialog yang selalu kita dengar selesai saja pembentangan belanjawan. Mana tidaknya hari ini pembentangan, esok harinya pula harga barangan di pasaran mulalah naik. Kecoh di sana sini orang bercerita mengatakan  kerajaan tidak bertimbang rasa. Pelik tapi itulah luahan rasa orang ramai  yang selalu kita dengar. Lantas itu mereka mulalah menunding jari menyalahkan kerajaan ekoran kenaikan harga barangan di pasaran. Mulalah mereka bercerita menyalahkan pihak KPDN&KK kerana tidak membuat pemantauan dan penguatkuasaan.
Di pihak KPDNKK tugas ini bukanlah mudah seperti yang kita fikirkan. Tanggungjawab ini bukanlah terletak di bahu mereka semata-mata. Semua kita memainkan peranan penting membantu pihak mereka menangani perkara ini dari terus menular.  
Sama ada kita sedar atau pun tidak, kerajaan sebenarnya telah banyak membantu meringankan beban sara hidup rakyat dengan pemberian subsidi. Sebagai contoh:-
·    Sekilogram beras super tempatan harga asal RM 2.40, kita hanya bayar RM 1.80, subsidi kerajaan berjumlah RM 0.60  atau 25% harga sebenar.
·    Sekilogram gula harga asal RM 2.50, kita hanya bayar RM 2.30, subsidi kerajaan berjumlah 20 sen atau 8% harga sebenar
·    Sekilogram minyak masak harga asal RM 4.75, kita hanya bayar RM 2.50, subsidi kerajaan berjumlah RM 2.25 atau 47% harga sebenar.
·    Sekilogram tepung gandum harga asal RM 1.90, kita hanya bayar RM 1.35, subsidi kerajaan berjumlah RM 0.55 atau 29% harga sebenar.
Kau orang tau tak, untuk bahan makanan asas ini kerajaan telah berbelanja RM 2.3 billion dan telah dinikmati oleh semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaya atau miskin, bandar atau luar bandar.

Lagi,  kau orang tau tak subsidi kerajaan bukan terhad hanya kepada bahan makanan asas tetapi meliputi subsidi petroleum dan bantuan tunai melibatkan sebanyak RM 17 billion.
·    Seliter petrol RON95, harga asal RM 2.75, kita hanya bayar RM 1.90, subsidi kerajaan RM 0.85 atau 31% harga sebenar.
·    Seliter diesel harga asal RM 2.66, kita hanya bayar RM 1.80, subsidi kerajaan berjumlah RM 0.86 atau 32%
·    Setong 14 Kilogram gas memasak harga asal RM 48.02, kita hanya bayar RM 26.60, subsidi kerajaan berjumlah RM 21.42 atau 45% harga sebenar Pakwan65: Untuk semua subsidi, insentif dan bantuan ini kerajaan berbelanja RM 32.2 billion.

Pakwan65: Untuk semua subsidi, insentif dan bantuan ini kerajaan berbelanja RM 32.2 billion.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...