Followers

Monday, 18 July 2011

Makan Nasi Dalam Satu Talam??


GEGIRL kembali…maaf lama sangat menyepikan diri. Johor Darul Takzim kaya dengan tempat-tempat menarik dan kepelbagaian makanannya. Sebelum menjamu selera, GEGIRL mengambil peluang menghayati keindahan flora dan fauna di Taman Negara Endau-Rompin, Taman Negara Gunung Ledang, Taman Negara Tanjung Piai- merupakan tanah paling selatan di benua  Asia, Taman Negara Pulau Kukup, Taman Negara Johor Kepulauan Mersing, Gunung Ledang, Pantai Desaru dan Danga Bay. Cantik kan nikmat alam? Oleh itu, kita sebagai ‘penjaga’ perlu memastikan alam ini sentiasa bersih agar dapat mewariskannya kepada anak-cucu kita… ingat, alam bukanlah milik kita tetapi dipinjamkan sebentar kepada kita..


Makan nasi dalam satu talam? Biar betul… makan beradab pun tak kongsi pinggan kan? Inilah bezanya makanan yang GEGIRL ingin kongsikan pada kali ini. 'NASI AMBENG' ini biasanya dihidangkan semasa kenduri. Waktu makan, para jemputan hanya jamah sedikit sahaja, kemudiannya akan membungkus untuk dibawa pulang. Tuan rumah akan menyediakan daun pisang, kertas surat khabar dan tali setiap seorang. Dalam satu talam, hidangan dibahagi kepada 4 bahagian.

 

Kebiasaannya Nasi Ambeng ini adalah nasi putih dan lauknya pula mesti ayam masak kicap, sambal goreng, serunding kelapa, mi/bihun goreng dan ikan kering bulu ayam. Namun, pada masa kini ada juga yang menggantikan ayam masak kicap dengan ayam masak rendang. Sedap juga!

 






GEGIRL: Nasi Ambeng ini dimakan dalam satu talam tujuannya nak eratkan ikatan silaturahim sesama kita..x percaya? Cubalah! 

41 comments:

kaseh suchi said...

ingat nasi ambang je ada..nasi ambeng pun ada upanya ye..hehehe....

x pernah makan dalam satu talam la...macam teringin jugak...

ciknal said...

percaya2! =) sbb mmg tau nasi ambeng ni mkn satu talam.. skrg ni pun masih di aplikasikan lagi. bagus betul dpt mengeratkan silaturahim sesama jiran, sesama keluarga, kawan2 dan sebagainya..

btw.. ikan kering bulu ayam? apa tu? ^^

Wan_hazel said...

yep betul tu..alam nie adalah pinjaman untuk kita..sama2 lah kita menjaga keindahan untk warisan yang seterusnya..

Makan dalam talam nie ada yang tak nak..Koz geli..dan ada yang kata boleh sebarkan penyakit..Pemikiran mereka nie terlalu kolot or terlalu cerewet..Wa pun tak taw....bila difikirkan jugak..mungkin betul apa yg dia org cakap..

Tapi bila difikirkan dari sudut yg positif makan dalam satu talam nie boleh merapatkan silaturahim sesama masyarakat..

Dan itulah tradisi Malaysia dari setiap pelosok negeri..kita patutu bangga akan nya..Kemodenan itu tetap terselit sejarah dan tradisi kita disetiap negeri..

rusna wana said...

nmpk macam sedap je nasi ambeng ni kan..? ditambh dgn pelbagai lauk dan cara makan pun duduk bersila smbil makan ramai2 - hm, mcm best je....smbil borak2 isu semasa...hehee...

nanakimie said...

teringat pulak zaman nana sekolah kat batu pahat dulu...masa bulan pose berbuka sesama kat surau..azan je berbuka dengan air and kurma, then solat jemaah dulu..lepas tu baru makan makanan berat..ada jugakla menu nasi ambg.....1st time lah nana makan nasi dalam talam gitu....nasi ambg pon nana baru kenal masa tu....:)

p/s: seronok belajar dinegeri orang..macam2 kita dapat taw:)jaoh perjalanan luas pemandangan..hehe..

padlie said...

Nasi Ambeng ni saya kenal sejak berkhidmat di Banting. Kalau ada kenduri, ada la rezeki saya. Uniknya, nasi dan bihun dicampur sekali.

Sejak kenal nasi ambeng, stok ikan kering bulu ayam tak pernah putus di rumah saya..

Wan_hazel said...

rusna wana

baca komen akak t..teringat lak zaman bebudak dulu slalu makan sessama adik beradik..makan satu talam gak..tp guna pinggan lah..yg best nya..mama yg suapkan..eheheh

Wan_hazel said...

nanakimie

wan je tak berkesempatan nak study kat tempat org...tp tak pe lah..mana lah taw masa masa lain kan...bulan posa memang macam2 lah menu nye..tak lama lagi nak posa lah..ehehe

rusna wana said...

Wan Hazel -

Nanti ada masa atau ruang, apakata kita buat macam ni - sediakan nasi, lauk pauk, sayur2an, ulam2 hidang dalam talam dan kita makan ramai2 dengan anak2 kita -

Mcm best je idea ni - jom kita buat hujung2 minggu..heehee..

rusna wana said...

tapi lupa lak - wan hazel ni bujang lg...bolehlah buat dengan kawan2 ..hehee

amiraliyana said...

wan hazel: betul2! masa kecik mama pun ska buat mcm tu.. kmi adik beradik rmai pstu kecik2 sng skit buat mcm tu mkn dlm satu talam.. tak susah nak suap nnti..hehe

Wan_hazel said...

rusna wana

ahahha..tu lah kak..way ngan adik2 je lah..law ngn kawan2 rasa pelik lak..

Wan_hazel said...

amiraliyana


hehhehe..tu lah..rindu nya zaman bebudak dulu...mama kata law amkan satu talam nie leh rapatkn hubungan adik beradik..

dan yang paling penting....mama tak boleh makan lepas anak2..dalam islam memang tak galakkan..

nanakimie said...

padlie : aah kan, memula nana nengok pelik jugak..dia campur nasi ngan bihun...nana makan jugaklah..hehe...seronok pulak makan reramai satu talam gitu:)

nanakimie said...

wan hazel : talam dgn pinggan laen lah:) sapa tak sonok kan mama yg suapkan...hehe

iye...takpe...ada rezeki tu nanti..wan sarawak kan? mana taw dapat kerja or study kat semenanjung neh.

nanakimie said...

sis rusna wana : hehe...t da ada anak, nana nak jugak lah wat camtu...takmola nasi ambang:) nasi lauk biasa pun boleh kan sis..hehe...makan sesama dalam talam ujung2 minggu...sonok3x!

Wan_hazel said...

nanakimie


ahhaha...talam dan pinggan tak sama..tapi boleh lah nak samankan..kecik dan besar je..ahahaha..tu lah kan..air tgn mak yg suapkan..nyam2..

A ah Wan org sarawak...Insya Allah...mana taw ade rezeki kerja sana..

azyatun said...

walaupun x makan nasi ambeng dlm talam, tapi pernah makan dalam talam ramai2 ketika perkehemahan, program2 motivasi dan masa di tadika ^*
ada hikmah makan jemaah bertalam ni, yakni dapat mengeratkan ukhwah serta dapat mengelakkan pembaziran =)

amiraliyana said...

wan hazel: tu la rndu zman bersuap2 dulu..hehe

mama tk boleh mkn lps anak2? npa ya?

nanakimie said...

azyatun : yup..bukan nasi ambang je boleh makan dalam talam kan...family sedara nana diorang amalkan makan dalam talam...adek beradek pon belas-belas..mmg merapatkan hub. antara adek beradek lah...lagipun tak kan nak mkn pinggan sorang satu kan...jenuh nak basuh pinggan adek beradek ramai gitu...hehe...pinggan nasi lagi, pinggan lauk lagi..

yer....elakkan pembaziran...makan ramai-ramai neh seronok:) lagi satu dapat jimat air. yela, dari cuci banyak2 pinggan, cuci satu or dua talam je kan jimat:)

GEGIRL said...

maaf lambar respon ya..ala2 bz skit GEGIRL nie..hi

KASIH SUCI :
~ ada yg panggil nasi ambang, ada yg panggil nasi ambeng..tp, asasnya tetap sama..
~ try lar mkn satu pinggan tp kongsi ramai, paling best biler berebut..itu lagi mencabar..hi

CIK NAL:
~ ikan masin bulu ayam nie, dia kecil jer. dan masaknya kene minyak panas2, masukkan sekejap jer da masak..rangup, ratah pun sedap tau..:)

GEGIRL said...

WAN HAZEL :
~ sekarang, alam kita makin tercemar, sayang x ramai yang sedar kan? ha, wan bleh lar kongsi makanan di sarawak?? boleh GEGIRL masukkan artikel ya??:)

RUSNA :

~ mmg dapat eratkan silaturrahim, makan pula dekat pondok bawah pokok...nyaman..:)

PADLIE:

~nasi ambeng merupakan tradisi makanan masyarakat Jawa, sebab itu popular di Johor, Banting dan Klang..:)

GEGIRL said...

AZYATUN:
~betul waktu berkhemah kan? sebabnya, x cukup pinggan..hi
~bukan setakat elak pembaziran, bila makan ramai-ramai, semangat n nafsu makan kita lagi meluap-luap.Walaupun, lauknya ringkas saja tau..:)

AMIRALIANA:
~dulu sambil2 bersiap nak g sekolah, mak lar yang suap nasi.GEGIRL tetap GEGIRL, manja..hi

NANAKIMIE:
~bab jimat air, memang GEGIRL setuju. Ada sesiapa aplikasi untuk kenduri kawin tak? :)

cikbintang said...

cikbintang org jawa....
blaja lak kt sbk bernam,sel yg pnuh ngn org jawa..
kalo kt homestay pon..
kt sna akn hidgkn nasi ambeng as main menu...best mkn rmai2...tmbh slera

Wan_hazel said...

azyatun


a ah leh eratkn silaturrahim kan..pembaziran nie kurang ke??rasa nya lebih byk terbazir kot..tak pasti lak..

Wan_hazel said...

amiraliyana

mama atau bapa tak leh mkan lepas anak sebab ..nanti law anak suruh beli apa2 mama dan bapa ekot je..dalam islam tak galakkan taw...law anak makan lepas papa atau mama yg tu boleh..

Wan_hazel said...

nanakimie


a ah lah kan..leh jimat air..masa nak cuci tu..hehehe..betul2..

Wan_hazel said...

GEGIRL

dekat sarawak laksa sarawak je..kek lapis sarawak gak..musim perayaan pun dah dekat so ramai lah yg akan cari kek lapis serawak nie..hehehe..

Wan_hazel said...

cikbintang


waaa...cam best je lah cikbintang nie..dapat rasa tradisi dia org kn..

Ummu Ukasyah said...

Ummi suka makan dalam satu talam. Memang pada hakikatnya menggelikan tapi insyaAllah banyak manfaat kita dapat.

Kalau kat luar nasi ambeng ni, ummi makan sorang-sorang bukan beramai-ramai. hihi..

Cara makan dalam satu talam ni boleh meningkatkan kemesraan dan rasa sayang terhadap sesama kita. Kalau suami isteri boleh amalkan makan dalam satu talam, insyaAllah kemesraan akan lebih dapat dirasai dan kita akan jadi lebih salaing memahami dan bertolak ansur. Amalan makan dalam satu talam ni juga dalap mengelakkan pembaziran.

p/s : Makanlah dengan tangan kanan. Niatkan dalam hati makan dengan tangan kanan sebab sunah bukan sebab mak yang ajar.

IntaNBerliaN said...

info ni memang best lah.. tak pernah lagi makan nasi ambeng.. jangan kata makan, tengok pun tak pernah..

ilmu saya semakin bertambah baca entry ni.. hihii

GEGIRL said...

CIK BINTANG:
~wah..bestnyer dapat rasa sendiri kan? itular bak kata pepatah, jauh berjalan, luas pandangan...:)

WAN HAZEL:
~teringat cerita TIGA ABDUL..kan ayah n suami makan dulu..hi
~kek lapis Sarawak kan? sedapnya...

UMMU UKASYAH:
~kalo kat luar, nak berkongsi makan satu pinggan dengan orang yang kita tak kenal, tak boleh jugak kan? :)

INTAN BERLIAN:
~terima kasih, lagi ditambah dengan komen rakan-rakan blogger2 yang lain, makin bersiri entry nie..:))

aqishah said...

x pernah cuba lagi nasi ambeng ni.. nampak mcm sedap jg yer.. nyum nyum nyum

Wan_hazel said...

Ummu Ukasyah


makan dalam stu pnggan laki romantik dgn pasangan ..ehhehe...leh rapatkan silaturrahim

Wan_hazel said...

IntaNBerliaN

blog rakan satu klik nie banyak info yg berguna...dari keluarga sampai lah k gadget2...best kan baca rakan 1klik..

Wan_hazel said...

GEGIRL

ahahha..tiga abdul tu dah melampau sgt..ahahha...tapi macma tu lah hakikat org lama dulu..

a ah kek lapis..kek lapis cadbury pling sedap..waaa..nyam nyam..

amiraliyana said...

GEGIRL: ohh baru tau ikan masin buku ayam tu..hee=)

hehe.. biasa la msa kecik3 dulu mmg suka bersuap kan.. mana2 budak kecik pun mmg mcm tu..=)

amiraliyana said...

wan hazel: ohh ic.. thank u =)

kaseh suchi said...

mesti kena cuba ni,,,;p

Wan_hazel said...

amiraliyana

welkam ....hehehe..peace

Wan_hazel said...

kaseh suchi

semesti harus dicuba...hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...