Followers

Thursday, 17 March 2011

Keracunan Racun Makhluk Perosak


Apa dia Racun Makhluk Perosak (RMP)

Racun makhluk perosak adalah bahan yang digunakan untuk memusnah dan mengawal serangga atau tumbuhan perosak. Contoh racun makhluk perosak ialah racun paraquat, organofosfat, organoklorin, gliphosate dan arbamat. Racun makhluk perosak berguna untuk mengawal makhluk perosak dan meningkatkan penghasilan pertanian tetapi ia juga berbahaya kepada manusia.

Bagaimana keracunan boleh berlaku?

Seseorang boleh terdedah kepada keracunan racun makhluk perosak melalui 3 cara:
  1. Tertelan makanan atau minuman yang dicemari racun makhluk perosak. 
  2. Sentuhan kulit dengan racun makhluk perosak.
  1. Terhidu racun makhluk perosak.

Siapakah pekerja yang berisiko?

  • Peladang/petani
  • Pekerja ladang/estet
  • Pekerja kilang racun makhluk perosak.










Harum Manis: Nantikan keluaran akan datang ya!  

9 comments:

::sarah:: said...

takutnye..huhu..hopefully kes keracunan ni berkurangan seterusnya xberlaku ag =(

story of my life said...

bahaya nih...

... Ana... said...

terhidu pon bahaya kan....

nanakimie said...

sangat bahaya!

Sarah Naiema said...

Sebenarnya para petani s'harusnya kurang m'gunakan racun makhluk perosak nie sbb ia boleh m'bahayakan kesihatan.. Sestgh msyrkt skunk nie lebih gemar makan sayur-sayuran yg ada gigitan ulat sbb ia tiada bahan kimia dan tidak m'mudaratkan.. m'ggunakan baja organik yg tiada bahan kimia harus d'galakkan jugak=)

amiraliyana said...

uish. bahaya tu. sian petani2 pa suma tu, terdedah ngan bahaya racun ni. harap2 diorang berhati2 la masa bekerja.

Wan_hazel said...

kalau ridsect macma mana lak??hehehe..racun maklhuk perosak rumah..ehehe

kaseh suchi said...

waaaa...
ayah kite baru je cadang suh beli racun makhluk perosak,,,pasal kacang panjang kite tanam x menjadi,,anak pokok kecik2 ag da kena makan kat semut..huhuhu

da dapat tips berguna ni..bole dimanfaatkan...
dapat jugak nama2 racun yang besa digunakan

tengs,,harumanis

Ummu Ukasyah said...

wan hazel : ridset bukan racun perosak tetapi ubat kepada nyamuk (hihi)

Ummi berharap semoga semua pekerja yang terbabit dengan racun makhluk perosak ni berhati-hati.

Untuk mengelakkan dari mengalami keracunan, gunakan pakaian pelindung yang sesuai semasa membancuh dan menyembur. Sentiasa berhati-hati semasa mengendali dan menggunakan racun perosak.

Kalau tak ada peladang, petani, tak adalah sayur-sayuran segar ni. Ummi amat menghargai jasa mereka dalam bidang pertanian. Penat lelah mereka amat berbaloi dalam memberi sumbangan dalam sektor pertanian negara.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...