Followers

Wednesday 12 December 2012

Pohon Kucai Juga Berbunga?




Pernahkah anda melihat pohon kucai berbunga? Saya terpanggil untuk menulis mengenai tanaman yang saya lihat ditanam di sekitar rumah rakan pada kunjungan ke rumahnya semalam. Pohon kucai sering kali kita lihat digunakan untuk tujuan masakan seperti mee goreng dan sebagainya. Pendek kata tanpa daun kucai akan berkurangnya aroma sesuatu masakan.

Apa yang ingin saya sampaikan bukan lah berkenaan daun kucai semata-mata. Tetapi kreativiti dan manfaat terhadap pengunaan tanah yang sedikit di halaman rumahnya yang membuatkan saya kagum. Hal ini kerana daun kucai itu bukan sahaja dijadikan penambah rasa dalam masakan, tetapi turut dijadikan hiasan seperti bunga.


Selain tanaman kucai, terdapat pelbagai tumbuhan lain yang ditanam antaranya daun pandan, daun kesum, daun kari, serai, pohon inai dan ubi garut yang terdapat pelbagai kegunaannya. Kawasan tanamannya yang hanya berkeluasan 10 kaki persegi tetapi dimanfaatkan sebaik mungkin tanpa ada sedikit ruang yang terbiar kosong.

Sekiranya kita dapat memanfaatkan ruang yang ada di kawasan rumah sudah, pasti kawasan rumah kita akan dapat di hijaukan dengan pemandangan yang cantik dan damai….Sekian dulu untuk kali ini…



RashidSetiap manusia harus memanfaatkan kegunaan tanah yang ada bagi memenuhi keperluan seharian..

1 comment:

Unknown said...

Rumah siapakah agaknya yang dimaksudkan itu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...