Followers

Wednesday 3 October 2012

Perangai Si Kecil…




Salam semua.. Bertemu sekali lagi kita di alam maya yang penuh maklumat ini!

Kali ini, Mummy nak berkongsi satu maklumat yang Mummy jumpa dan Mummy rasa ia sangat penting untuk dikongsi bersama pembaca blog ini… Anda mempunyai anak kecil yang berusia kira-kira 1 tahun setengah sehingga 2 tahun setengah??



Tahukah anda, anak seusia ini akan mula memberontak, buang barang, merajuk dan protest. Jika anak anda berkelakuan demikian, bukan bermaksud dia sudah menjadi degil atau kurang ajar. Anak sekecil ini, tidak akan kurang ajar. Sebenarnya, dia sedang belajar untuk menunjukkan sikapnya akibat dia berasa letih atau kecewa akan sesuatu.

Oleh itu jalan untuk membantu dia menjadi tenang:

1- peluk dia dari belakang
2- bisikan anda sayang padanya dan cuba fahami perasaannya

3- baca ayat Quran dan A'uzubillah hi manasyaitan nir rajim, supaya syaitan tidak mengambil kesempatan kepadanya dan anda
4-tenangkan dia dengan kata-kata kasih dan anda juga perlu tenang
5- JANGAN SEKALI-KALI MARAH DAN MENJERIT ATAU MEMUKULNYA KONONNYA UNTUK MENDISIPLINKAN DIA. Ini hanya akan menjadikan dia anak yang pengecut atau yang suka memberontak.





Ha, menarik bukan? Kita pun tak sangka yang perlakuan ‘pelik’ anak kita itu sebenarnya menunjukkan dia letih atau kecewa.. Jadi, sekarang dah tahu, sila la gunakan tips di atas agar hubungan kekeluargaan kita akan bertambah kukuh!






Mummy: Perangai anak memang macam-macam…

Sumber: Prof. Dr. Rozieta Shaary

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...