Followers

Thursday 2 February 2012

Khasiat Ulam-Ulaman

Salam kepada semua  kawan-kawan..sebagai menyahut seruan supaya  kita semua mengamalkan budaya pemakanan yang sihat demi menjaga kesihatan tubuh badan yang berkekalan,  artikel kali ini  PS Mubin membuat saranan supaya kita mengamalkan  makan ulam-ulaman.   Kawan-kawan semua tahu pemakanan adalah faktor penting dalam penjagaan tubuh badan kita agar sentiasa sihat.  Makanan yang sihat menjamin tubuh badan yang kuat dan cerdas.

1.            Amalkan makan ulam raja.


Enaknya makan ulam raja cecah dengan sambal belacan.  Ulam raja atau nama saintifiknya Cosmos Candatus selain enak dimakan  mentah boleh juga dicampur pada masakan. Daun dan batang muda dipercayai dapat membersihkan darah, menguatkan tulang.  Kepada kawan-kawan yang dihormati,  sekiranya dijadikan menu masakan berasaskan ulam raja ini  PS Mubin pasti sedapnya nyer hingga menjilat jari.  

2.            Daun Kaduk

Tidak ramai yang tahu menggunakan daun kaduk (piper sarmantosum) dalam masakan.  Daun kaduk berguna untuk menaikkan rasa masakan.  Pucuknya boleh dijadikan ulam yang dipercayai dapat menguatkan tulang.  Air rebusan pokoknya boleh mengubati batuk,  selsema, sakit pinggang dan sendi.

3.           

Terung pipit

Terung pipit atau nama saintifiknya solamum torrum  mudah tumbuh khususnya di kawasan baru dibuka yang terdedah kepada cahaya matahari seperti di tepi jalan dan belukar. Ia mengandungi banyak khasiat.  Antaranya menghilangkan sengal badan, merawat tumit pecah, pitam dan darah tinggi.  Akarnya kalau ditumbuk boleh digunakan sebagai demah untuk merawat tumit pecah.  Jika akarnya direbus, air rebusannya boleh diminum untuk merawat pitam dan darah tinggi. Ok…selamat mencuba.

 





PS Mubin:  Amalkan pemakanan yang sihat…….  


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...