Followers

Thursday 23 February 2012

Ambil Iktibar Zaman Kekejaman Komunis


Salam. Kali ini topik pilihan ialah KOMUNIS. Terus terlintas dalam kepala Komunis tu kejam. Mula la teringat cerita-cerita mak kita tentang zaman penjajahan komunis. Pendudukan Jepun meninggalkan beberapa kesan dalam bidang politik, ekonomi dan sosial.

Jentayu pernah ditugaskan untuk temu ramah beberapa orang wira yang menentang komunis ini. Macam-macam cerita jerih perih yang sepatutnya mereka hadapi semata-mata untuk  mempertahankan tanah air kita. Wanita pun boleh jadi Home Guard. Hebat kan. Mengikut cerita Che Minar Binti Pahang, ada di antara kawan mereka di paksa untuk makan daging kawan mereka sendiri. Dibakar hidup-hidup dan di paksa makan. Ada juga dikalangan mereka menjadi hamba abdi.

Untuk menjaga kawasan mereka dari di serbu, mereka sanggup bergilir-gilir berjaga malam. Mereka takut anak isteri dan suami mereka jadi mangsa tahanan komunis. Komunis menyeksa tahanan dengan cara yang  tidak berperikemanusiaan  contohnya dengan membakar rumah tahanan dan bunuh hidup-hidup siapa yang ingkar pada arahan mereka.

Dengan berbekalkan semangat berkorban dalam diri mereka sanggup mengetepikan bahaya dan menggadai nyawa demi mempertahan kubu mereka.Tapi di sebaliknya ada cerita sedih contohnya nak makan susah, terpaksa ikat perut.  Makan ibu rebus bakar, makan nasi dengan air garam.  Jentayu hanya mampu bayangkan sajer, tidak merasi penderitaan yang di tanggung oleh mereka.

Selain itu, pihak Komunis mengatur strategi  mensabotaj ekonomi tanah Melayu . Apa yang mereka mahukan ekonomi orang Melayu terus lumpuh. Orang kita hilang mata pencarian. Hidup merempat. Komunis juga menyebarkan ideologi mereka, tapi orang Melayu tidak dapat terima, kebanyakan di terima oleh orang cina. Mereka cuba menarik kaum lain untuk menganggotai Parti Komunis. Macam-macam strategi dilakukan untuk menarik perhatian untuk join mereka.






Jentayu: Generasi muda sekarang perlu jadikan kekejaman komunis ini sebagai pengajaran. Tolong jangan hancurkan negara kita sendiri. Siapa lagi kalau bukan kita rakyat Malaysia sendiri yang memakmurkan negara kita sendiri. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...