Followers

Tuesday, 3 May 2011

Jambatan Tamparuli



 Cik Bibiran gerenti mesti hampir semua di sini pernah dengar lagu Jambatan Tamparuli, kan?  Sedap lagu tu terutama bila dengar si Marsha (Akademi Fantasia) nyanyi lagu tu.  Ehehehe.

Jambatan Tamparuli ni terletak di pekan Tamparuli di daerah Tuaran serta mengambil masa 40 minit menggunakan kereta dari Kota Kinabalu. Majoriti yang tinggal di situ ramai kaum kadazan dusun.  Jadi tak hairanlah lagu Jambatan Tamparuli ini dicipta  oleh seorang kadazan dusun bernama Justin Lusah. 

Mitos jambatan ni kononnya dulu ada seorang perempuan yang cantik dan pandai menyanyi telah diculik dan dimasukkan ke dalam tempayan, kemudiannya diletak di tiang pertama Jambatan Tamparuli agar binaannya kukuh. Dan mitos ini terus dipercayai apabila  ia tidak pernah runtuh walau dilanda ribut taufan malah semakin cantik dan masih tegak berdiri walaupun usianya sudah mencecah puluhan tahun.

Di sini Cik Bibiran sertakan lirik lagu Jambatan Tamparuli dalam versi Kadazan Dusun dan juga terjemahannya.  Nanti bolehlah anda download lagu ini kemudian nyanyi.  Jangan bimbang, senang saja mahu nyanyi lagu ni. 

Pak pak kang ku doh
Sumunsui doh jambatan
Jambatan doh Tamparuli
Bakasut tinggi oku

Sumunsui doh jambatan
Jambatan doh Tamparuli
Pak pak kang ku doh
Bakasut tinggi oku

Silaka nodi kasutku
Naratu lo jambatan
Tinggal poh doh sutakin
Nowid ku di numuli

Ontok di hari 3
Tamu lo Tamparuli
Mingusuk poh hilo kadai
Mogihum doh kasut tinggi




Terjemahan
Pak pak saya melangkah
Menyusur hai jambatan
Jambatan si Tamparuli
Saya berkasut tinggi

Menyusur hai jambatan
Jambatan si Tamparuli
Pak pak saya melangkah
Saya berkasut tinggi

Celaka* kasut saya
Terjatuh di jambatan
Hanya tinggal stokin
Saya bawa pulang rumah

Pada hari rabu
Tamu di Tamparuli
Saya masuk serata kedai
Mencari kasut tinggi





Cik Bibiran: Seronok menyanyi bersama teman-teman





19 comments:

zarina said...

kenapa ada tanda asterisk (*) tu? biasanya untuk menyatakan sesuatu kan?

rusna wana said...

eya ...jom kita nyanyi sama-sama...lepas ni kita nyanyi lagu tingi-tingi gunung kinabalu pula ya cik bibiran..

EMMYMAZLI said...

suka lagu ni... antara lagu yg digunakan untuk program tarian cuti2 1 Malaysia setiap tahun....

Mia said...

masa kelas dahulu, lagu mmg sedap dan mmg ramai dlam kelas suka... sedap jak alunan muzik nya...

btw, Jambatan Tamparuli mmg cantik.. Mia dha pernah lalu tapi tak pernah naik dan gunakan nya.. hrmmm... :))

CikBibiran said...

Thank u semua... Yg tanda * tu ndak ada apa2 maksud pun.. Abaikan ja bah... Jgn lupa download lagu ni and nyanyi.. Smpi skrg CB ndak pernah jemu.. Siok ja, bikin ati epi nyanyi lagu ni...

Sarah Naiema said...

Owh, lagu diciptakan berdasarkan jambatan.. mesti unik dan bersejarah jambatan tu kan?

Unik loghat2 setiap negeri nie.. sara selalu dengar orang2 sarawak dan sabah cakap..suka dengar lau diorang bercakap nie..=)

amiraliyana said...

memang pun.. tengok tajuk ni terus teringat lagu nyanyian marsha AF tu. hehe

ohh.. baru tau sejarah dia.. tq for the info!

nanakimie said...

a.ah.nana pun terus teringat marsha AF nyanyi..sedap lagu neh:)nak dengar lah kat youtube jap lagi,hehe..

CikBibiran said...

hi semua... a'ah, lagu ni mmg unik.. kalau lagu ni kemudian menari sumazau, wah, boleh gian terus menari.... yg CB suka, tarian ni pun xperlu bersentuhan dgn penari lelaki....

**teringat tarian kakak ipar CB cuba try menari tarian ni time majlis kawin CB dulu,.... dia menari mcm burung mo terbang... ahahahaha

Wan_hazel said...

tinggi tinggi gunung kinablu..tinggi lagi sayang sama kamu..hehehe...

AtiQah said...

just penah tgk ja jambatan nie.. lalu lom penah lagi.. selain jambatan tamparuli banayak lagi tempat yang istimewa d sabah nie.. terutamanya gunung kinabalu.. tambahan pula, sekarang makin banyak tempat2 baru dan menarik seperti mesilau highland. tempat lembu diternak.. cantik dan sejuk sungguh d mesilau highlad tue.. rasa macam berada di new zealand versi malaysia..

JOM DATANG SABAH BAH...^^

CikBibiran said...

Wan Hazel: biru biru hujung kinabalu tengok dari jauh
hati saya rindu... eheheheh...

Atiqah: entri pasal mount kinabalu da hntr, cuma belum masa untuk dipost.. tunggu turn... ahahaha... tapi rajin2 ja jenguk entri CB ya...

Wan_hazel said...

sabah banyak batu yg cantek..beli dekat sabah murah jual dekat sarawak jadi mahal..kita boleh buat bisnes..ehehhe

CikBibiran said...

WAN HAZEL: bukan takat di swk, org semenanjung pun amik batu bawak balik ke kl, and jual dgn harhga agak tinggi... CB ja yg xmo jual2 nie... kalau kawan2 mintak kirim, baru CB tulun carik.... org yg betul2 mo bisnes tuh, mmg laaa jual lebih skit...

Wan_hazel said...

pensyarah wan cakap modal sikit je..untung besar,,pnsyarah wan memang suka ke sabah..balik2 bawa batu..dan hasil dari keuntungan batu tu leh jadi duit blanja kat sabah.sewa hotel pun lepas..

wan dari dulu sampai skang minta kawan sabah wan bawakn batu dari sabah..tp dia org asyik lupa...mungkin sebab wan tak bagi duit kot..ehehhe

CikBibiran said...

WAN HAZEL: mmg modal skit, untung byk... sgt menguntungkan... mungkin dorg betul2 lupa atau x tau mo beli yg mana 1... tp lain kali bg deposit dulu.. kadang2 org ni kalau kita ndak bg duit dulu, dorg susah nak kuarkan duit sendiri... ahahaha

Wan_hazel said...

hahaha...yalah CB..tadi baru je lepas jumpa di org..kan skang kita org baru nak masuk sem yg baru..bila wan tanya..dia orang jawab main2 lak..aiyo..nanti wan pergi sabh bawak balik slori batu baru di org taw...tak tnganga mulut di org

CikBibiran said...

WAN HAZEL: paling bagus, pergi sendiri ke sabah.. baru betul2 boleh borong... sendiri pilih, baru puas hati....

Wan_hazel said...

CB...lepas habis study insya Allah wan akan melancong ke sabah...hujung tahun hadapan lepa swan konvo..ehehhe...melancong ke negeri bawah bayu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...