Followers

Thursday 3 November 2011

Penjawat Awam Terima Durian Runtuh

Sekarang kat mana-mana pun isu bajet 2012 hangat dibincangkan.  Isu bonus dan kenaikan gaji kakitangan awam adalah topik utama di kalangan kakitangan awam...dalam pada itu ada jugak yang mengomel, tapi kita kena bersyukur dengan apa yang diberikan. 

Lebih kurang 1.3juta tersenyum lebar apabila PM mengumumkan kenaikan gaji tahunan akan ditingkatkan antara RM80-RM320 mengikut gred dan bagi mereka yang menerima opsyen ke SBPA (Sistem Saraan Baru perkhidmatan Awam) akan menerima kenaikan gaji antara 7-13 peratus.  Pesara juga menikmati faedah ini. Kerajaan mengambil prihatin terhadap semua lapisan masyarakat. Terima kasih PM. 


Lagi satu berita baik untuk kakitangan awam ialah pelanjutan umur persaraan dari 58tahun ke 60 tahun. Polemik usia persaraan ini akan terus dibualkan oleh setiap kakitangan dengan pandangan masing-masing . Ada yang setuju ada juga yang tidak setuju. Kononnya umur 60 tahun tak leh perform, kualiti kesihatan menurun, meningkatkan pengangguran dan sebagainya. Kata mereka idea orang muda boleh mejana ekonomi Negara.  Tetapi disebaliknya kita kena bongkar ada baiknya persaraan itu dilanjutkan ke umur 60 tahun. Kepakaran yang dimiliki oleh seseorang itu tidak dimilik oleh orang lain walaupun orang muda. Tambahan pula mereka mempunyai tahap kesihatan yang baik. 

Orang muda jangan terus melatah, sebab ia langsung tak menjejaskan peluang pekerjaan kerana sektor awam dan swasta  akan terus menyediakan pekerjaan baru. Selain itu, kadar kelahiran di Malaysia semakin mengecil. Majoriti memilih untuk mengurangkan bilangan anak dan mengakibatkan kadar penuaan meningkat. Perancangan keluraga dengan erti kata lain. Kalau kerajaan tak  lanjutankan umur persaraan ini, kerajaan akan menanggung kos gratuiti dan pembayaran pencen. Fikir-fikirkan lah…… kerajaan melihat isu ini dari pelbagai perspektif jangka panjang pembangunan Negara. Untuk saper jugak….untuk kita rakyat Malaysia. 

 






Jentayu: Habuan dah dapat, dengan itu marilah sama-samalah kita meningkatkan mutu kerja dalam bidang masing-masing.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...