Followers

Thursday 17 November 2011

Anda Mampu Miliki....


Semua orang mengidamkan untuk membeli rumah sendiri. Rata-rata harga rumah sekarang makin lama makin melambung harganya. Itulah salah satu sebab golongan  muda tak mampu nak beli. 

Harga rumah meningkat disebabkan oleh kenaikan harga bahan binaan dan petrol. Harga rumah  di Lembah Klang sangat tinggi sebab harga tanah yang mahal. Sekarang rumah teres di Kuala Lumpur dijual pada harga purata kira-kira RM430,000. Era 90-an boleh la nak cari rumah harga  RM150 000-RM200 000. Sekarang nak cari harga macam tu kena pergi cari kawasan pedalaman sikit, jauh dari bandar dan kemudahan. Sekarang rumah harga RM250,000 sebuah, bayaran ansuran bulanan boleh mencecah sehingga RM1,200 sebulan selama 30 tahun.  

Tetapi kawan-kawan jangan la risau, sebab kerajaan ambil prihatin terhadap rakyatnya. Kerajaan menggalakkan kita untuk memiliki rumah pertama melalui “Skim Rumah Pertamaku”. Kita bersyukur dalam bajet 2012 PM dah umumkan had pinjaman maksimum harga rumah Skim Rumah Pertamaku dinaikkan daripada RM222,000 kepada RM400,000 untuk pinjaman suami isteri. 

Warganegara Malaysia, pembeli rumah pertama, berumur sehingga 35 tahun, pendapatan kasar tidak melebihi RM3000, sah dalam jawatan dan jumlah pembayaran balik tidak melebihi 1/3 dari gaji. Dah cukup syarat-syarat ni, dah boleh buat pinjaman. Sangat mudah kan…..golongan muda belia digalakkan beli aset ni, sebab ia  tak rugi. Harga rumah makin hari makin melambung tinggi. Belilah ikut kemampuan. 

Selain itu, Program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) menawarkan harga rumah yang lebih rendah, yang mampu di miliki oleh golongan yang berpendapatan rendah. Harga rumah ini di antara RM120,000 dan RM150,000. Pada tahun 2012 nanti sebanyak 7,700 unit rumah akan dibina di Cyberjaya, Putera Height, Seremban, Damansara dan Bukit Raja. Semua urusan dan pertanyaan berkaitan PR1MA boleh dirujuk kepada Unit PR1MA yang telah ditubuhkan di bawah Pejabat Perdana Menteri. Booking sekarang. 









Jentayu: Ubahlah kepada kehidupan yang lebih selesa, anda mampu mengubahnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...