Followers

Friday 14 October 2011

Tulen ke Palsu?

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia

Apo koba ore kampong kito …. Ambo harap pengikut setia blog rakan 1klik sumo sihat sejahtera.  Musim ini ambo raso banyak bendo yang ambo nok berkongsi dengan demo sumo.  Hari ni ambo nok cerita tentang telefon bimbit. Demo sumo tahu  tak yang telefon bimbit zaman kini banyak yang  bukan original. Jadi ambo nok berkongsi dengan demo sumo cara untuk mengetahui  telefon bimbit demo itu yang tulen atau pun tidak.  Sila ikut atur cara seperti  di bawah:
  • Cara pertama ialah demo mestilah ada telefon bimbit… ambo yakin itu tidak ada masalah
  • Kemudian demo kena tekan pada keypad handphone anda  *#06#
  • Kemudian handphone demo akan keluar terus nombor kod  IMEI iaitu nombor International Mobile Equipment Identit
Jadi, demo mesti semak nombor IMEI handphone pada digit yang ke 7 dan ke  8. Contohnya, no IMEI handphone V3i ambo ialah 352242017480759 jadi digit ke 7 dan ke 8 adalah 01 dan ini menunjukkan handphone ambo adalah original dan berasal dari kilang asal iaitu Finland. Jadi, demo sumo boleh menyemak ketulenan handphone anda dan dari kilang mana ia dibuat berdasarkan nombor kod EMEL  yang terbit dari handphone anda. Jika :      
  1. 02@ 20 - dari China dan  kualiti yang paling rendah
  2. 08 @ 80  - dari Germany  dan kualiti sederhana
  3. 01 @ 10 - dari Finland dan tulen serta kualiti sangat bagus
  4. 00 @ 03 @ 04 - dari kilang asal dan kualiti yang sangat bagus.
  5. 13 - dari Azerbaijan dan kualiti paling rendah serta boleh membahayakan untuk kesihatan pengguna.                     



Itulah serba sedikit maklumat yang boleh ambo berkongsi dengan demo sumo. Cubalah buat dan tengoklah handhone demo tulen ke tidak sebab banyak penjual telefon sekarang menjual handphone yang tak tulen sedangkan kita pula bayar untuk harga yang sama dengan yang tulen. Sangat tak berbaloi dan membazir. Tapi, ambo tak salahkan demo sumo sebab ambo tahu, sekarang ramai yang menipu untuk untung yang berlipat kali ganda. Jadi, ambo harap demo praktikkanlah tips yang ambo kongsikan ini, selamat mencuba!








Nahaza: Ramai juga orang di sekeliling ambo yang menjadi mangsa penipuan telefon bimbit ni. Jadi,   pesanan ambo berhati – hatilah ketika membeli. Pastikan yang demo beli tu adalah yang original.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...