Followers

Monday 12 September 2011

JANGAN Lupa Basuh tangan…..

 03.09.2011 adalah tarikh tak boleh Jentayu lupakan.  Masa perjalanan balik ke KL, anakku muntah-muntah dan cirit-birit. Setiap perhentian dan petrol pam berhenti. Aku  tak yah citer la lencur basah dengan muntah si kecil ni. Tapi mummy sanggup buat apa saje untukmu. Dia lak asyik tidur jer sepanjang jalan. Sampai di Raub suhu badan dia makin meningkat. Aku berhenti pergi klinik jap. Doktor just bagi ubat jer. Anakku semakin lemah. Mata tak boleh celik, berdiri tak boleh. Kejap-kejap aku kecut dia. Jalan jem teruk dari Benta ke Bentung. Sampai KL terus ke Kelana Jaya Medical Centre (KJMC).  Doc cakap your daughter very weak and pale. Kena jumpa doktor pakar pediatrik. Tangan si kecik ini bagai experiment cucuk situ sini cari urat tak jumpa-jumpa. Miii…diii….atik(sakit)…Air mata mummy dan daddy gugur tanpa dipaksa. Ambil darah untuk diuji. Rupa-rupanya kena virus infection.  Biasa la anak bandar balik kampung, baru jumpa itik, ayam, lembu, kambing. Biasa duk dalam sangkar burung, ni berpijak di bumi yang nyata. Beronok-ronok la dia. First time seumur hidup dia demam seteruk ni. Mummy lak shock sebab anak tak pernah alami demam seteruk ini.

Aku rasa semua ibu bapa sama seperti kami. Anakku terpaksa admitted di wad 316 sebab terlalu dehydration.  Selama 4 hari  beraya kat situ. Suhu sampai 40.4c,  hari ke 4 baru turun 36.5c. Kami terfikir-fikir penyebab virus? Adakah dari makanan, minuman, persekitaran, tangan kotor?  Memang ye pun. Tangan ada kuman, pastu sentuh mata, hidung, mulut dan macam-macam lagi. 


Menurut doktor kuman ada di mana sahaja. Jagalah kebersihan di mana jua anda berada. Train anak basuh tangan sebelum menjamah sesuatu makanan. Jaga kebersihan rumah.  Dalam handbang perlu ada sanitizer. 

Membasuh tangan dengan sempurna penting kerana tangan menyebarkan kira-kira 80 peratus penyakit berjangkit seperti demam dan selesema, maka dengan membasuh tangan - andai dilakukan dengan sempurna - adalah cara paling berkesan untuk mencegah penularan penyakit. (Sumber: Kementerian Kesihatan serta Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit)

















Jentayu: Penjagaan kebersihan diri harus diberi keutamaan bagi mengurangkan risiko daripada mendapat penyakit.

2 comments:

rusna wana said...

ciannya - cuak juga kita kan apbila anak tak sihat ni - serba tak kena...
kalau sy, memang suka simpan dettol sanitizer tu dan tisu basah dalam handbeg- coz budak2 ni suka pegang macam2 - kalau kita nmpk tu, boleh lah kita terus lap tangan dia dngan tisu basah atau guna sanitizer tu..

amiraliyana said...

menakutkan.. harap jd pengajaran kpd semua.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...