Followers

Monday, 25 July 2011

Senyuman

‘Senyum seindah suria, yang membawa cahaya, senyum lah dari hati, dunia mu berseri’.. kita mesti biasa dengar lirik lagu ni kan. Mulakan lah hari dengan senyuman bukan sahaja menceriakan hidup anda tetapi banyak memberi kebaikan kepada kesihatan. Menurut kajian yang dijalankan senyuman bukan sahaja reaksi gerak muka tetapi juga ada kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi. Senyuman juga mampu membuatkan orang lain juga senang dengan kita. Kenapa kita susah untuk melemparkan senyuman sedangkan senyuman itu merupakan perkara paling senang untuk kita lakukan, selain itu juga ia menunjukkan sifat peribadi kita walaupun orang itu tidak mengenali kita. 

Cukuplah dengan senyuman kita mampu menyatakan sifat kita sendiri seperti sifat yang menyenangkan orang lain. Jika kita sentiasa mengerutkan wajah kita, kerutan itu menunjukkan bahawa kita mempunyai masalah yang tersendiri. Senyum juga dapat menghilangkan stress. Kita dapat melupakan “stress” yang kita hadapi  dengan hanya senyuman dan juga ketawa. Kajian menyatakan kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa, kanak-kanak yang berumur 4 hingga 6 tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Justeru itu tidak hairan lah orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta banyak mengalami masalah kemurungan dan juga tekanan perasaan. 

Senyuman itu adalah anugerah yang terindah yang Allah kurniakan, ia adalah sebahagian keindahan yang diberikan untuk setiap manusia. Kita hendaklah menghargainya. Dari segi penyembuhan penyakit, senyuman boleh merendahkan tekanan darah dan juga menambahkan kemasukan oksigen dalam darah, ini adalah secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan yang tinggi. Selain itu ia juga merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, artiritis dan ulser. 

Senyuman yang diakhiri dengan ketawa adalah senaman yang baik sekali gus dapat memperbaiki fungsi usus. Ini bermakna tiada lah tekanan untuk kita membuang air besar. Selain memberi kebaikan terhadap sistem tubuh dalam Islam sendiri menyatakan senyuman itu adalah satu sedekah, senyum itu tidak memerlukan modal yang banyak hanya dengan sedikit rasa ikhlas tentunya senyuman yang dilahirkan itu adalah senyuman yang sangat manis. Senyuman juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah dan mampu memulakan ikatan yang baru.

 







Uchee: Senyuman yang manis lahir dari hati yang ikhlas…

23 comments:

rusna wana said...

~ senyum itu adalah sedekah
senyum itu adalah penawar duka nan lara..
Senyum menjadikan kita sentiasa awet muda
senyum membawa kemesraan dan pastikan senyuman itu membawa kebaikan tapi ....
senyuman biarlah pada tempatnya ~

Wan_hazel said...

teringat lagu m daud kilau..

"senyum lah senyum lah senyumalah wahai cekmek molek...ehehhe

Senyum nie bole wat awet muda disamping mnyenamkan otot2 pipi kita..tak salah pun kalau kita senyum kan..tak lah wajah macm kusam je..


Senyum nie pun satu sedekah yg kita berikan kat org lain..Dan dalam tak sedar kita kemungkinan dgn senyuman kita tu..kita boleh membuatkan hati seseorang yg dalam gelisah tu menjadi tenang,,


so senyum lah untuk semua dan diri sendiri..Tapi jgn lak tersenyum 24 jam..kang org kata gila lak...hahaha

rusna wana said...

Suka dengan lagu senyum ni by Najwa...
" Kalau saya senyum
Awak mesti senyum sekali
Kalau kita senyum
Semua orang berjangkit
Bila semua orang senyum
Dunia tiada penyakit

Senyum
Tak perlu kata apa-apa"

senikata yg bagus..

amiraliyana said...

senyumm... tak perlu kata apa2..=)

senyum tak memerlukan kita buat apa2 pun hanya menguntumkan senyuman tapi awas jangan senyum sesuka ati kang di cop gatal tambah2 perempuan kan..;p

kaseh suchi said...

lagu najwa pun senyum...macam sesuai je ngan entri uchee ni

Kalau saya senyum
Awak mesti senyum sekali
Kalau kita senyum
Semua orang berjangkit
Bila semua orang senyum
Dunia tiada penyakit

hehe..kalau kita senyum orang tu senyum sama...x pela...jangan la kita kecik hati ye...
hehehe

kot la orang tu x nampak kite ngan tesengih kat dia...mana la kita tau kan...
tapi at least kita da tunjukkan yang diri kita ni antara seorang yang berbudi bahasa...

budi bahasa kan budaya kita

x salah kalau senyum kat orang yang tidak kita kenali..asalkan senyuman tu ikhlas...=)

nanakimie said...

hehe...ramai orang kata nana neh pemurah dengan senyuman:) eceh, perasan pulak kan...tapi kadang kalo ada yang tak kena masam jugak lah muka neh..hehe.....betul2..bila kte senyum kte akan rasa orang akan senang dengan kte...tapi kalo kte senyum, then orang tu tak senyum biar kan aje...hehe..maybe dia takde mood masa tu...jangan pulak kite dah senyum, then jeling dia...tulah senyuman yang tak ikhlas..huhu...

nanakimie said...

sis rusna wana : hehe...betul jugak kan...nanti orang cakap tak betul ke apa budak neh senyum memanjang..yela tak kan pergi ziarah orang mati kte nak senyum pulak kan....so, senyum biar kena dengan tempatnya:)

nanakimie said...

wan hazel : lagu tu nana ingat zahid af je:) lucu je dengar lagu tu....siap boleh joget2 lagi kan....haa,part awet muda tu nana setuju:) ada jugak orang kata kalo muka masam and nak marah je, nanti cepat tua...so, kena lah senyum selalu nak nampak muda:) bak kata orang terengganu..senyum sokmo!hehe

nanakimie said...

amiraliyana : yup, memang bahaya tu kalo senyum2 kat lelaki...adeh, nana kalo lalu depan laki takde kose nak pandang:) nana tunduk, xpun buat main2 nset..hehe...kang senyum lebih kang dia cop kte gatal pulak...huhu..tapi kalo kawan sendiri tu tegur lah kan..dia hai, kte hai lah, nanti kata kte sombong pulak

nanakimie said...

kaseh suchi : adeh..napa nana tak taw sapa yang nyanyi lagu tu.hehe....najwa pun nana tak kenal:) pernah dengar lagu tu..best jugak kan....yup, memang tak salah pun..budi bahsa budaya kita:)..mesti orang tu rasa dihargai...."eh, dia senyum kat aku lah" hehe..tu dah kategori perasan kan:)

aqishah said...

senyum tak perlu kata apa2...

mulakan pagi ini dgn senyuman yer

walaupun tgh marah kita senyum jer

walaupun tgh geram kita senyum jer

walaupun org aniaya kita senyum jer

senyum kan penawar duka


asal kita sihat hati pun sihat.. :P

Wan_hazel said...

rusna wana dan kaseh suchi


hahaha..lagu najwa tu syok je kan..senyum je...kalau kitasenyum org tak tengok tu macma org gila lak kita..tapi tak pe...wat wat senyum kat hp..ahhaha

Wan_hazel said...

amiraliyana


lelaki senyum kat perempuan tanda nak mengorat..ahahha..ye ke??wan pun tak pasti..ahahha

Wan_hazel said...

nanakimie

yep..senyum tu awet muda..tgk wan...comel je..ahahhaa..ade lagi prasan nie..senyum biar berpada gak kan

Wan_hazel said...

aqishah

senyum senyum...walupun gigi ronagk kita tetap senyum k..ehehhe

nanakimie said...

wan hazel : adoi, payah lah kalau dah ada orang perasan neh..haha....

Wan_hazel said...

nanakimie

ahhaha...mesti puji diri taw..baru leh senyum memanjang..ahhaa

amiraliyana said...

nanakimie: tu la kang kita senyum kat lelaki di cop gatal plak. silap2 laki org plak kang naya so jln terbaik jgn tengok kalau lalu dpn laki. kalau kwn laki pun biar dia tegur dulu. tu mama mira ckp la..hehe=)

kaseh suchi said...

eh2 nana pemurah ngan senyuman? kite pun pemurah jugak..hehehehe..

hahahaha....sangat comel wan tersenyum ;p

Wan_hazel said...

amiraliyana


hahaha...wanita nie kene jaga penglihatan taw..tak leh senyum2 kat sebarang lelaki..dari aspek agama lah..senyum tu sekadar memandai je....

Wan_hazel said...

kaseh suchi


hahhaha//pura pura comel je...hahaha..semua yg senyum pun comel..

IntaNBerliaN said...

senyum.. tak perlu kata apa2.. hihii.. lagu ni famous sekarang.. hihii

betul tu.. saya pun suka senyum sebab senyum mampu buat saya jadi awet muda & hati sentiasa seronok walaupun ada masalah... hihii

nanakimie said...

amiraliyana : hehe.....iye...betul cakap mama mira tu:)

kaseh suchi : adeh,kita sama-sama perasan lah:) abeslah kembang idung wan dok puji dia,haha,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...