Followers

Thursday, 14 July 2011

Makan nasi lemak jer GEMUK?


Apa la salah nasi lemak tu? Nasi lemak tak salah. Yang salah orang yang makan tu. Memang la betul, kalau makan nasi lemak tu hari-hari pastu ditambah lak dengan bermacam-macam lauk pauk. Lauk pauk pulak tu bergoreng dan berminyak seperti ayam goreng, rendang daging, sambal sotong/udang dan sebagainya. Untuk menyedapkan hidangan, bila diminum dengan the tarik. Slurrrrpp….yummy..yummy sedapnyer. 

Korang tau tak kalori nasi lemak dengan the tarik tu berapa? Nasi lemak lebih kurang 400 kalori tambah ayam goreng 250 kalori manakala the tarik 150 kalori..pagi jer dah 800 kalori…pastu simpan kalori untuk ternak jadi lemak, kalau korang tak bakar kalori tu balik. Tu kalau dikira dengan lunch dengan dinner tak tau la berapa kalori tu. Klu selalu buat exercise tak kisah la kan. Ni duk goyang kaki jer. Abislah shaping semua lari.



Korang  boleh makan nasi lemak tapi sekadar menikmati nasi lemak biasa jer…hanya 1 cup nasi bersama sambal, timun, telur dan ikan bilis. Kalau boleh la jangan la makan hari. Petuanya untuk elak dia menambahkan lemak dalam badan. Korang kena bakar balik kalori yang korang makan tadi dan minum air masak banyak-banyak. So, badan leh la maintain. Insya-Allah.








Jentayu: Ubah gaya hidup dari sekarang. Anda sajer yang mampu mengubahnya. 

30 comments:

rusna wana said...

betul kata cik jentayu ; nasi lemak itu tak bersalah (hehe) tapi si pemakannya yg bsalah...sebab tiap2 hari dia bedal nasi lemak, ditambah dengan lauk2 yg bergoreng yg boleh menambahkan kepada kalori yg berganda2...

lepas tu, malas pula nak bakar lemak tu, contohnya; bersukan atau melakukan perbuatan utk membakar lemak ker...

alih2, nasi lemak yg disalahkan sebab dh buat badan gemuk...nasi lemak tu tak bersalah tau...!

amiraliyana said...

memang nasik lemak tak bersalah.. hehe orang yg makan tu salah sebab tak reti kawal pemakanan dia. nasik lemak mmg sedap makan msa sarapan pagi tapi tak elok la makan tetiap hari..

macam cik jentayu kata lps mkn nsik lemak mnum air msak byk2 utk bakar kalori tu balik.. tapi, salu orang minum air teh, kopi o atau teh tarik dengan nasik lemak itu yg tak elok.. tapi, kalau sekali sekala tak apa la.. =)

acid said...

mengapakah sering menyalahkan makanan tersebut??sedangkan kita selaku manusia diberikan akal untuk memilih makanan yang baik dan seimbang untuk menjamin kesihatan yang baik....sama-sama lah kita fikirkan...

Wan_hazel said...

eh tipu lah makan nasi lemak jd gemuk...

wan masa tggal asrama..pagi nasi lemak malam nasi lemak tghri pun nasi lemak..mee segera pun bedal..tak jugak gemuk2..

sebenarnya bukan masalah si pemakan or nasi lemak tu..tapi hormon badan tu..Genetik..ada 18 jenis atau tanda genetik yang menyebabkan gemuk nie..tengok je keluarga dia kita dah taw..tak makan nasi lemak pun dah gemuk...melainkn org tu ada pnyakit yg lain..

Joel Leslie said...

Makanan yang seimbang perlu mengandungi nutrien seperti karbohidrat, protein, lemak, vitamin dan garam galian pada kadar yang betul. Kekurangan nutrien boleh menyebabkan berlakunya malnutrisi. Kalau nak kurangkan berat badan, bagus makan makananan yang direbus, bukan digoreng. Amalam pemakanan sihat dan seimbang SANGAT PENTING utk membantu tumberasan manusia. Janganlah kita makan Nasi Lemak atau makanan yang mengandungi kalori yang banyak secara kerap. Lebihkan pemakanan sayur-sayuran dan buah-buahan :)

Joel Leslie said...

Ohya! Senaman pun mesti selalu dilakukan ! :D

kaseh suchi said...

betul tu...yang salah bukan nasi lemak..tapi si pemakan..

kalau agak-agak macam nak diet elok la kawal pemakanan kita.. jangan kita sewenang-wenangnya menyalahkan nasi lemak...

nasi lemak tu kan dah diangkat menjadi maknan yang melambangkan identiti negara malaysia...
kalau lah pemikiran kita makan nasi lemak tu boleh buat gemuk, nanti mesti orang luar dari malaysia membayangkan rakyat malaysia ni semuanya obesiti..ekekeke
x dapat kubayangkan..

kalau kata kadar metabolisma kita tinggi makan la banyak mana pun xpa...
kalau rendah..makan la cukup-cukup je...

kite besa 2 bungkus 1 pagi x de nak gemuk pun...
bukan nak riak tau.
memang x gemuk la...kerja kat kebun...hehehe

Ummu Ukasyah said...

Nasi lemak tak bersalah.. orang yang makan pun tak bersalah. ;D

Sebenarnya, apa-apa yang kita makan, Kita perlu berserdahana. Jangan berlebihan. Makan sebelum lapar dan berhenti makan sebelum kenyang.

Banyak lagi makanan lain yang boleh menyebabkan gemuk. Rasanya nasi lemak bukan penyumbang utama kenapa seseorang boleh gemuk. Makanan ringan pun boleh menyebabkan gemuk selain tidak berkhasiat.

Nasi lemak juga merupakan makanan yang menyihatkan kerana mengandungi semua khasiat yang diperlukan oleh tubuh badan iaitu lemak daripada santan, karbohidrat daripada nasi, protein daripada ikan bilis,telur serta kacang dan vitamin daripada timun atau kangkung.


Nasi lemak adalah lambang perpaduan rakyat Malaysia. Justeru, kita haruslah berbangga dengan warisan nenek-moyang kita yang telah mencipta suatu makanan yang unik, lazat lagi menyihatkan ini.

Wan_hazel said...

nasi lemak dan teh tarik makanan dan lambana MAlaysia...

padlie said...

Kesian nasi lemak jadi mangsa keadaan.
Mungkin kita patut ajar pendidikan dietetik secara mendalam dalam matapelajaran pendidikan jasmani di sekolah.. Biar pandai sikit ambil kira kalori harian..

Wan_hazel said...

padlie


gd idea...rasanya dalam sain pun ada gak balajar nie..biasalah masyarakat kita...mana lah nak fikirkan sgt ..asalah sedap bedal je lah..ehehe

nanakimie said...

setuju dgn wan hazel!xde kaitan pon nasi lemak dgn gemok.nana pon slu jgk makan kat asrama nasi lemak...hehe....apapun nana stuju dgn sis jentayu....air masak perlu diutamakan...8gelas sehari:)

p/s : memalam gini teringin pulak makan nasi lemak..huhu...

Wan_hazel said...

nanakimie

kan...wan rasa gen setiap org tu kot..wan pun tak brapa taw sgt..a ah..air ask tu penting..disamping leh awet muda...tgk wan nie..masih comel je..ahhahaha..prasan lak

Aidah said...

kalau dah makan nasi lemak or whatever it is dengan kuantiti yang banyak dan kerap, mestilah kena selalu bersenam. kita kan boleh pilih nak makan apa untuk hidup, so pilih lah yang elok dan berkhasiat. jangan salahkan makanan tapi salahkan diri sendiri yang tak tau nak pilih makanan.

# nikmatnyer makan nasi lemak untuk sarapan pagi

Wan_hazel said...

Aidah


nikamat makan nasi lemak kan...hhehe..and betul tu...kene bersenam gak..tak gemuk pun tapi liang darah kene jaga gak..tul tak

padlie said...

wan_hazel

saya rasa x sesuai dlm sains sebab ini lebih kepada kesihatan..

nanakimie said...

wan hazel : gen-gen neh nana pon tak taw...kete gen2 taw..hehe...betul3x! air masak leh wat awet muda..xpe,sekali skala perasan..haha...

nana kalo makan, slu nana mnum air bila dah siap makan..kalo mnum sebelum mkn, nana cepat knyg..perut penuh mula lah senak..hehe....ada jgk dgr mnum air lepas makan tu petua awet muda..:)

Wan_hazel said...

padlie

erm..wan pun tak pasti...

Wan_hazel said...

nanakimie

gen2 lak..hahaha..a ah nana...minum air selepas akan nie lepas baik utk kesihatan..org kata..ada gak teori sains cakap lah..tak brapa pasti gak..bila minum air sebulam makan..perut kita jadi besar...so boleh wat kan kita jd boroi...

minum air mask selepas bgun tidur pun leh awet muda(waktu pagi)..diiringi dgn selawat...tu petua mama wan lah...wan ekot je..lagi pun tak salah kan..kita berselawat ke atas nabi sambil minum air..

azyatun said...

setuju dgn ummu ukasyah

sebenarnya makanlah apa2 saja yg halal tapi ingat besederhanalah..
"sihat sebelum sakit"
makan untuk hidup bukan hidup untuk maka hehe

nanakimie said...

wan hazel: ow..petua baru neh...aah....xsalah pon nak amalkan...sambil mnum air kita selawat ke atas nabi.....yg nana pernah dgr mnum air sejuk pagi2 elok la..nana pon tak pasti

Wan_hazel said...

azyatun

hidup bukan untuk hidup..tapi hidup utnu Allah ..teringat lak crita stanza cinta..ehehhe

Wan_hazel said...

nanakimie

a ah..minum air suam..leh awet muda tu...jgn lupa amlakn taw//

Ummu Ukasyah said...

Kasihan nasi lemak cik ana ,

Dituduh penyebab gemuk,

Nasi lemak makanan malaysia,

Sedap sungguh wahai si nasi lemak.

IntaNBerliaN said...

betul tu.. kita makan perlu bersederhana.. makan sikit2 je.. janganlah makan selagi tak sendawa selagi tak termuntah kembali selagi tu makan.. hihii

aqishah said...

i love nasi lemak... hihihihi

kalori pun sudah bertambah ni...

tapi x makan ari2 pun..

nyum nyum nyum

Wan_hazel said...

Ummu Ukasyah

hahaha...betul tu..tak pasal pasal makanan kegemaran org Mlaysia kita tuduh pnybab gemuk lak...kesian..

Wan_hazel said...

IntaNBerliaN


aahahha..a ah betul2...makan biar berpada pada...jgn ngap je..nanti tak pasal pasal tersedak nasi...hahaha

Wan_hazel said...

satu lagi wan nak tambah...makan pun makan jugak..tapi jgn lupa bersedekah...baru lah amaln kita berpanjangan...

Sarah Naiema said...

Betul tu, sangat setuju.. Nasi lemak bukanlah penyebab kita kearah obsesiti nie atau masalah kegemukan.. Tidak patut nasi lemak dijadikan sebab masalah kegemukan..

Memang betul, nasi lemak nie mempunyai kalori yang agap tinggi.. Begitu juga dengan nasi-nasi lain.. kesemuanya mempunyai tahap kalori yang tersendiri.. Tetapi bergantung kepada kita cara untuk menghapuskan kalori serta lemak tu.. Contohnya dengan meminum air kosong banyak-banyak, bersenam dan sebagainya..

Selain tu, cuba kawal pengambilan nasi lemak kita.. Memang diketahui ramai yang nasi lemak nie sedap lazat serta mempunyai keunikan yang tersendiri.. Tetapi haruslah cuba untuk set dalam fikiran yang kita, apabila makan hendaklah berhenti sebelum kenyang.. Cuba praktikkan tapi jangan tahap membazir yang melampau..

Memang betul, sesetangah kegemukan seseorang nie boleh dinilai melalui keturunan.. Jadi, tidak hairan la kenapa seseorang yang terlalu gemar makan nasi lemak tetapi berat badan still mantain.. So, cuba pikirkan yang mana baik buruk..

Bagi pendapat sarah la kan, bila kita makan nasi lemak atau makanan yang mempunyai kalori tinggi, sarah lebih gemar minum air kosong saja.. Air manis memang sarah jarang minum dalam seharian.. Kekadang boleh 3 hari sekali... Sebab pikirkan minum manis-manis nie boleh mendatangkan penyakit.. Jadi, haruslah kita mengatasi pada mulanya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...