Followers

Friday, 3 June 2011

Al-Quran Digital II



Assalammualaikum semua. Seperti yang dijanjikan saya menyambung artikel semalam berkaitan Al-quran digital.

 
Yang paling penting, Pen Digital Al Quran ini merupakan pen digital pertama yang memperolehi kebenaran oleh Bahagian Kawalan Penerbitan & Teks Al Quran, Kementerian Dalam Negeri. Kelulusan dari KDN amat penting kerana banyak produk Quran digital sekarang sekarang hanya mementingkan keuntungan tanpa mempedulikan Masyaf Uthmani yang tulen dan ini boleh mengancam keselamatan dan menjejas akidah umat Islam.


Banyak kelebihan yang boleh diperolehi daripada Quran digital ini antaranya, ia mudah digunakan dan  senang dibawa ke mana sahaja. Ia sesuai untuk semua lapisan umur. Menggunakan Quran ini akan membantu kito semua dalam menyempurnakan ibadah kepada Allah swt. Ia juga mampu menambah keyakinan dan membantu melancarkan bacaan apabila membaca al-Quran. Dan ambo raso, Quran Digital ini amat sesuai dijadikan hadiah yang sangat bermakna buat orang yang dikasihi, majlis pertunangan,  perkahwinan, ulang tahun kelahiran dan sebagainya.

 




Nahaza: Ambo berharap sangat, jika demo berminat ingin memiliki Quran Digital ini, belilah yang mendapat kelulusan dari  Bahagian Kawalan Penerbitan & Teks Al Quran, Kementerian Dalam Negeri kerana jika kita membaca Quran yang salah dari nahu nya akan salah akidah kita nanti… Bersama kita membangun dengan Islam… I Love Islam! 

13 comments:

♥CHaRa♥ said...

alquran digital ni pun dah ada dlm bentuk handset.so sangat senang nak dibawa kemana-mana sahaja.

Azie Azman said...

xde alasan lagi untuk kita tak membaca Al-Quran =D

amiraliyana said...

memang betul2 memudahkan dengan adanya Al-Quran digital ni. teknologi kadang2 berguna kadang2 bukan tidak berguna tapi di salah gunakan.

meoww cat said...

Alhamdulillah...macam2 teknologi yg direka untuk kita....tapi kita x gunakan dgn sebaiknya...kemudahan Al-QUran digital sgt mudah..xde alasan untuk kita mengabaikan...

cikbintang said...

dunia teknologi kalo gna d landasan btol mmg bgs

acid said...

Alhamdulilah sekarang dengan kecanggihan teknologi telah banyak kemudahan yang kita perolehi...Justeru itu dengaqn adanya al Quran digital ini dapat memudahkan kt untuk membaca dan menyemak bacaan kita adakah ianya betul di bacakan mengikut mahraj-mahraj dan hukum yang betul...Tapi,perlu pastikan al-Quran yang dibeli itu mendapat kelulusan yang ditetapkan supaya tidak timbul keraguan dalam pembacaan kita...

NAHAZA said...

Memang tidak dinafikan apa yang dikatakan oleh kawan - kawan kita ni, Teknologi memang sangat berguna kerana ia memudahkan kehidupan seharian dari semua segi termasuklah memudahkan kita Online dengan dengan Yang Maha Berkuasa iaitu dengan membaca Al Quran.... cuma bila ia akan menjadi negatif apabila disalahgunakan oleh manusia yang tiada nilai moral dan etika yang menggunakan teknologi ICT untuk kepuasan nafsu semata - mata. Ini yang mesti kita elakkan...

nanakimie said...

setuju dgn sis!memang mudah digunakan dan senang dibawa ke mana, tapi kita jugak kena beringat berhati2 ketika membeli Quran digital,supaya akidah kita semua terpelihara:)

Ummu Ukasyah said...

Peliharalah Al-Quran.

Tak ada alasan lagi untuk tidak membaca Al-Quran.

Jadikan amalan membaca dan memahami maksud setiap ayat dalam Al-Quran sebagai amalan kehidupan seharian.

dengan berkembangnya teknologi, maka makin mudah untuk kita belajar Islam.

Dalam Al-Quran Allah S.W.T berfirman:

Sesungguhnya telah datang kepada kau cahaya kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w) dari Allah dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata kebenarannya dengan itu Allah menunjukkan jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredhaanNya dan denganya Tuhan keluarkan mereka dari kegelapan (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang benderang dengan izinNya dan dengannya juga Tuhan menunjukkan mereka ke jalan yang betul dan harus.
(Surah Al-Maidah: 14 &15)

Firman Allah S.W.T lagi:

Kitab Al-Quran ini tidak ada sebarang syak padanya dan ianya menjadi petunjuk bagi orang yang bertaqwa.
(Surah Al-Baqarah: 2)

Didiklah anak sejak bayi untuk mencintai Al-Quran. Jangan hanya berebut-rebut nak ajar anak ABC tapi kitabullah dilupakan.

Wan_hazel said...

Belajarlah mengaji..tak de alasan dah org tak leh nak mengaji skang nie...dalam laptop pun leh mengaji...

padlie said...

Selain Quran Digital, tablet PC yg berasaskan Android dan Apple iOS juga boleh dilengkapi perisian Quran. Adakah Bahagian Kawalan Penerbitan & Teks Al Quran, Kementerian Dalam Negeri turut menilai dan mengeluarkan kelulusan untuk perisian2 ini?

nanakimie said...

ayah nana dah dapat quran neh:) bagus sangat2x! kalo xtaw mcm mna bacaan dia just tunjuk je kat quran tu....dia baca dgn sendiri..so kta boleh ikut:)

Wan_hazel said...

dah tak de alasan lagi org tak mngaji...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...