Followers

Saturday 5 March 2011

Bibiran Bah!


Hai semua. Apa khabar?  Ini kali pertama kita jumpa di Blog 1Klik.  Biar sia perkenalkan diri dulu.. Ndak mo la tiba-tiba ja terus masuk topik kan. Ndak best lah macam tu. Nama sia Cik Bibiran. Mesti ramai yang tertanya-tanya, Cik Bibiran?  Untuk pengetahuan semua, bibiran tu ada maksud untuk orang di Sabah. 

Maksud Bibiran ialah banyak cakap.  Jadi, sia ni kira orang yang suka bercakap.  Tapi dalam blog ini, topik sia ialah pasal Sabah.  Jadi Cik Bibiran akan bercakap perkara-perkara yang menarik fasal Sabah termasuklah pelancongan, bahasa, budaya, makanan, berita dan lain-lain lagi fasal Sabah supaya kamu bolehlah tahu sikit-sikit fasal negeri asal Cik Bibiran ni.

Hari ini kamu tau sudah satu perkataan yang selalu digunakan di Sabah iaitu Bibiran. Contoh ayat untuk perkataan ini, “Kau ni bibiran betul bah”. (Kau ni banyak cakap lah). Hehehe, nanti bolehlah kamu praktikkan kepada siapa-siapa geng kamu yang banyak bercakap. 

Cik Bibiran akan jumpa lagi dengan kamu semua dalam topik akan datang. Topik apa? Mana boleh bagitau.  Biarlah rahsia dulu bah.  Yang penting, info yang kamu boleh jadikan sebagai panduan dan maklumat.











Cik Bibiran: Jaga diri dan jumpa lagi.  Bye! 


16 comments:

AnakIbu said...

buli bah kalau kau!!..pasti di layan.. :)

aqishah said...

bah bibiran aku jadi follower ko la

story of my life said...

heheheh..nama bibiran mcm sedap pulak..

CikBibiran said...

Aqishah, jadik ja follower.. Tq so much for ur sapot!! Banyak lagik topik2 pasal sabah akan nyusul... Hari ni belajar 'bibiran', nanti kita belajar perkataan sabah yg lain pulak...

Sarah Naiema said...

Teringin sekali nak belajar loghat negeri laen..terutama sabah dan sarawak..

Loghat mereka yang unik dan lain dari lain...

Terima kasih bah cik bibiran^^

amiraliyana said...

"bibiran betul kawan saya" -pelajaran pertama. hehe tq2. =)

CikBibiran said...

sarah, kalau loghta kadazan, CB ndak reti.. sbb CB guna bahasa malaysia ja di rumah.. darah CB mmg ada mix, tp ndak tau bahasa lain.. kalau takat bahasa pasar tuh, boleh aja.... Amiraliyana, ehehehe... tahniah.... kamu pun org yg bibiran ka? eheheheh

Wan_hazel said...

orang sabah...wan banyak kawan sabah..kadang kadang memang tak faham yang dia orang cakap bab terlampau laju macma keretapi..lebih lebih lagi law dia orang cakap dusun dll..yang wan taw..


Bole bha kalaw kaw..ehehhe

Wan_hazel said...

pendapat dan pandangan Wan mengenai entri cik bibiran lak..

Dalam 10 bintang Wan kasi 8bintang,,,Sebab seronok baca entri tentang budaya masyarakat sabah..menarik dan cik bibiran pun ada selitkan entri mengenai alam..Sangat bagus...Dan law boleh Cik bibiran kekalkan je mengenai masyarakat di sabah..dari segi bandarnya..perkampungan budaya..Berapa byk adat dan Lain lain..So dari entri cik binbiran sedikit sebanyak kita org sebagai pembaca boleh mengetahui tentang sabah..atau pantang larang org sabah...

CikBibiran said...

Wan Hazel.... InsyaAllah... Nanti CB akan korek2 info pasal masyarakat di Sabah. Cuma berapa byk adat tuh mmg 1 soalan yg sukar dijawab.. Sabah ni terdiri drpd pelbagai kaum... Bila da kaum ini campur kaum itu, maka akan jadik adat baru yg lain... itu keunikan di sabah ni... selain itu, CB akan share jugak pasal makanan, pasal itu, pasal ini yg melibatkan di sabah nie.... and btw, thank u ya bg 8bintang utk entri CB nie.... bulih aja bah kalau kau!!

Anonymous said...

bibiran tu cakap upanya,,hehehe
ingat ada kaitan ngan bibir hehehe

okeh..tengs CB for info sal sabah ni...
i will follow your entri lagi =)

CikBibiran said...

KASEH SUCHI: ehehe.. a'ah, bibiran tuh sebenarnya byk cakap.... mcm CB laa.. suka bercakap.. tu pasal digelar cik bibiran... ahahahaha

padlie said...

Saya baru lagi di blog ni.. Terpaksa baca dari depan (terkini) ke belakang.. Banyak info menarik..

Budaya Sabah memang menarik. Saya pernah membesar di Sabah.. Pernah belajar serba sedikit bahasa di sana.. Sekarang dah tak ingat.. Lagu yang saya suka nyanyikan dulu Jambatan Tamparuli..

CikBibiran said...

PADLIE: welkam to the blog!!! xpa, slow2 baca.. blog ni x kemana2.. ehehehe... oo, besar di sabah? area mana? kalau bahasa pun CB xpakar sbb bahasa CB 100% melayu.... jamabatn tamparuli.. my fav too... xketinggalan lagu proton saga kelabu+tinggi2 gunung kinabalu.... siap pasang mp3 dlm kereta kalau pergi dan balik opis....

Wan_hazel said...

CB...bulih aja bah kalau kau!! terbaik

kak gojes said...

CB...sia urg sabah tulin serta asli ni nda tau plak tu perkataan..apapun bru sia tau..ekekkek...salam perkenalan kio..

o ya..dulu sy punya blog sy guna bahasa sabah mcm blog CB ni..tapi ada tu nonimous dia pigi kumin ni..lepas tu siap kasi banding sama blogger terkenal..gilak betul ba..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...