Followers

Wednesday 18 November 2015

Sekuriti Dalam Menggunakan Telefon

Dengan gaya hidup kita yang semakin moden dan mencabar, kita perlu mengambil tahu tentang cara melindungi data peribadi kita daripada diketahui umum.


Anda pasti tidak mahu kata laluan, emel anda mahu pun kata laluan perbankan internet anda diketahui umum bukan? Bagaimana pula dengan nombor-nombor telefon keluarga dan rakan-rakan anda? Gambar-gambar peribadi anda yang mungkin boleh mendatangkan aib jika tersebar? Selain daripada berasa malu, ada juga pihak yang tidak bertanggungjawab yang menggunakan taktik ugutan dan meminta wang sebagai syarat untuk memulangkan kembali data-data peribadi tersebut. Lebih teruk lagi jika telefon anda hilang

Ikuti tips-tips berikut tentang apa yang perlu anda buat:

1) Amalkan penggunaan kata laluan/’thread code’
Secara purata, semua telefon pintar memerlukan kata laluan sebelum boleh menggunakannya. Tapi janganlah guna kata laluan yang mudah dan senang untuk diteka, tetapi biarlah kata laluan itu mudah anda ingati. Begitu juga dengan telefon pintar baru yang menggunakan ‘thread code’. Pastikan kita sentiasa menukar kata laluan untuk tujuan keselamatan.



2) Buat salinan dan selaras (backup & sync)
Sentiasa buat salinan data dari telefon anda untuk memastikan dokumen-dokumen penting tidak hilang. Kini terdapat banyak perkhidmatan percuma yang boleh kita gunakan untuk membuat salinan data-data penting. Juga pastikan ia boleh diselaraskan (sync) bagi memastikan data kita sentiasa terkini.

3) Hapuskan segala data
Kini terdapat banyak aplikasi yang boleh diaktifkan apabila kita melaporkan kehilangan telefon pintar kita. Cara ini terbukti sangat berkesan di dalam melindungi data peribadi kerana, aplikasi tersebut boleh diaktifkan dari jauh dan secara senyap, ia boleh memadamkan semua maklumat, data dan fail-fail peribadi anda.

Dan jika anda jumpa semula telefon anda, boleh guna poin #2 untuk mendapatkan semula data terkini anda.

4) Kemas kini perisian dan aplikasi
Ia mungkin kelihatan remeh, kerana setiap kali kita mengemas kini aplikasi, pihak pembangun sistem (system administrator) akan menambah beberapa fungsi atau ciri-ciri baru. Tetapi dari segi keselamatan juga, dengan setiap kemaskini yang mereka buat; segala eksploitasi yang dikesan akan ditutup. Ia membuatkan perisian dan aplikasi tersebut lebih kebal daripada digodam.

5) Log keluar selepas membuat pembayaran ‘online’ dan padam cache selepas selesai
Tidak dinafikan setiap portal bayaran kebiasaannya menggunakan tahap keselamatan yang tinggi, tetapi apabila kita tidak log keluar dengan betul; masih terdapat ‘sisa-sisa’ dan ‘jejak-jejak’ data yang boleh digunakan oleh pihak bertanggungjawab.
Oleh itu pastikan anda sentiasa log keluar setiap kali anda membuat mana-mana bayaran di mana-mana portal, padam semua cache sebagai cara melindungi data peribadi anda. Kadang-kadang kita terpaksa melakukannya demi menjaga keselamatan kata laluan kita tadi.




6) Padam WiFi dan Bluetooth jika tidak digunakan
Jangan biarkan WiFi dan Bluetooth dibiar dipasang begitu sahaja 24 jam sehari. Penggodam yang licik sering mencari peluang untuk berhubung dengan telefon pintar anda menggunakan WiFi atau Bluetooth. Jika mereka dapat mana-mana hubungan yang tidak dijaga rapi, segala data dan maklumat anda akan terdedah.

7) Jangan beri maklumat peribadi sewenang-wenangnya
Perkara ini turut terjadi di dunia nyata di mana akan ada orang tiba-tiba telefon kita kononnya dari pihak bank dan meminta maklumat peribadi kita. Perkara yang sama juga di dunia maya, jangan sesuka hati beri apa-apa maklumat peribadi kepada mana-mana pautan yang tidak dikenali. Juga jangan klik pada mana-mana pautan yang datang dari sumber yang tidak dikenali. Ini kerana, virus dan ‘malware’ akan sentiasa menunggu untuk menyerang telefon anda.

8) Catat nombor IMEI telefon anda
Akhir sekali, pastikan anda catat nombor IMEI telefon anda. IMEI adalah unik bagi setiap telefon, kita boleh anggap ia seperti nombor kad pengenalan bagi setiap telefon yang dikeluarkan di dunia ini.
Tujuannya ialah, apabila telefon pintar anda hilang; syarikat telekomunikasi boleh halang telefon anda daripada menggunakan mana-mana kad Sim daripada menggunakan telefon pintar yang dilaporkan hilang tadi. Juga jika telefon pintar anda ditemui semula, bolehlah buktikan bahawa ianya milik anda berdasarkan nombor IMEI tersebut.

Selamat mencuba!

AveiroPJ: Sebenarnya ada banyak cara melindungi data peribadi anda. Telefon pintar kalau hilang, boleh ganti baru; persoalannya telefon murah atau mahal je. Tetapi jika data atau gambar peribadi anda disalahgunakan? Pikir-pikirlah sendiri ya…


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...