Followers

Monday 11 June 2012

Tentang Wanita - Gelang Kaki

Kaching kaching!!! ewah syoknya berjalan kaki berbunyi. Tapi ingat wahai saudara ku, gelang kaki itu seeloknya di "sembunyikan".

Firman Allah " ...dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan" (An-Nur : 31)

Maksudnya, janganlah kamu wanita menghentakkan kakinya ke tanah bile berjalan supaya didengar orang bunyi gelang kakinya. Kerana memperdengarkan bunyi perhiasan sama dengan menampakkan perhiasan itu sendiri atau lebih dari itu. Sedangkan yang diinginkan ialah menutupnya. 

Para wanita zaman jahiliah, bila mereka berjalan dijalanan dan gelang kakinya tidak berbunyi, maka dihentakkan kakinya ke tanah supaya terdengar gemerincing gelang kakinya oleh orang lelaki.

Allah SWT melarang wanita mukmin melakukan perbuatan seperti itu. Begitu pula bila ada perhiasan lain yang tertutup, lalu si wanita melakukan suatu gerakan untuk menampakkan perhiasan yang tersembunyi itu, maka perbuatan seperti itu pun dilarang.

Firman Allah "...agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan" (An-Nur: 31)

Kata Ibnu Hazm, "Nas ayat ini jelas menunjukkan dua kaki dan dua betis, dari bahagian tubuh yang tersembunyi dan tidak halal menunjukkannya.

Jadi wahai wanita, jaga lah perhiasanmu sebaiknya,. Semoga Allah merahmati apa jua yang kalian lakukan.

Wallahualam. 
Sumber :Ustaz Nor Amin. Com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...