Followers

Wednesday 18 April 2012

Makan Mesti Ada Sup


Helo semua.  Sihat? CB pun alhamdulillah sihat.  Ermm, apa CB mo kongsi topik untuk kali ini ya? Oh ya, ada satu perkara sudah lama CB mo cerita tapi asyik lupa ja.

Hari ni CB mo share salah 1 keunikan yang ada di Sabah.  Mo tau apa dia? Kalau kamu makan di Sabah, mesti akan ada sup! Ala, bukan mangkuk besar bah, mangkuk kecil saja. 

Tapi ndak kira kamu makan nasi campur, nasi goreng, mi goreng, rojak, pasti akan dihidangkan sup.  Teringat kisah CB tengah menjalankan tugas di empat daerah Sabah.  Ketika itu, yang mengetuai kumpulan kami ialah orang Semenanjung. Pertama kali makan malam sama-sama, dia pesan mihun goreng Singapura. Bila dah siap, pelayan pun taruklah hidangan dia berserta sup depan dia.  Mukanya terus cuak dan kata “ saya takda order sup ni”. Hahaha, cepat-cepat saya jelaskan sama dia sup tuh memang hidangan sampingan. 

Sup ni rasanya biasa ja.  Sup ayam yang kosong.  Memang dari kecil lagi kalau ayah CB bawa CB makan di luar lepas waktu sekolah, mesti pergi makan nasi campur dengan sup.   Pasal tu la kadang-kadang bila CB makan nasi campur di KL ni, timbul perasaan sebak sebab makan nasi ndak ada sup (kesat air mata kejap).  Kenangan di Sabah yang tiada di tempat CB cari makan sekarang ni.

Bah, sebelum CB makin sebak, CB berhenti di sini dulu.  Yang penting, kenangan-kenangan ketika berada di Sabah tetap  kukuh dalam jiwa CB buat selamanya.



Cik Bibiran : makan roti canai ndak bagi sup, tau!  Hehehe.. 

1 comment:

rusna wana said...

orang sabah tak akan dapat dipisahkan drpd sup..1st time datang semenanjung, oder mee goreng pun minta sup..hahaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...