Followers

Friday 17 February 2012

Perlu Atau Tidak Cukur Jambul?

Salam semua.. Post kali ini Mummy akan berkongsi mengenai amalan mencukur jambul! Semua mesti tahu apa itu cukur jambul kan! Selepas melahirkan bayi, mesti ibu bapa akan berfikir untuk mengadakan majlis khas untuk mencukur rambut bayi. Sebenarnya perlu atau tidak cukur jambul ni?
Mencukur rambut bayi adalah sesuatu yang disunatkan dalam Islam. Sudut Sains pula melihat membuang rambut atau membotakkan kepala bayi terbukti baik. Mencukur rambut bayi tidak hanya terhad kepada orang Islam, sebaliknya kaum lain turut melakukannya. Apa kebaikan cukur jambul?

·         Membuang kekotoran
Secara kasar rambut bayi dilihat bersih selepas dicuci dengan syampu. Walau bagaimanapun, ‘kekotoran’ itu masih terlekat di akar rambut, apatah lagi ia berada lama di alam rahim.

·         Tidak mudah kena radang
Keadaan bayi yang botak memudahkan ibu bapa mengamati apa-apa yang terjadi kepada bayi seperti gatal, bisul, luka dan sebagainya.

·         ‘Menyejukkan’ kepala
Orang tua-tua selalunya mengingatkan cukur rambut menyejukkan kepala bayi. Tapi menurut Sains, bayi yang tinggal di kawasan panas pastinya akan berasa selesa dengan kepala botak.

·         Rambut baru akan tumbuh
Ramai yang ‘sayang’ akan rambut asal bayi. Ramai yang percaya rambut baru yang akan tumbuh tidak akan sama dengan rambut sebelum dicukur. Namun tidak perlu risau kerana rambut baru pasti akan lebih bersih.




Mummy: Amalan mencukur rambut dah jadi seperti ‘trend’ sekarang ni.. Ada yang mampu, mereka adakan majlis besar-besaran seolah-olah majlis perkahwinan!


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...