Followers

Wednesday 15 February 2012

Macam-Macam Penyakit Berbahaya Sekarang

Sejak dua menjak ni banyak kes yang kita dengan tentang penyakit berbahaya. Paling tops sekarang ialah Leptospirosis (kencing tikus). Dan yang penyakit yang paling latest ialah "Acute Gastroenteritis" (AGE). Dua-dua penyakit ini melibatkan kematian.
Sejak penyakit ini popular segala benda aku basuh sebelum guna. Buat masa ini juga aku hindarkan pergi pool atau jeram. 


Biasanya penyakit kencing tikus ini menunjukkan simptom demam panas.  Macam rakan artis Allahyarham Izwan Pillus.  Kencing tikus ini disebabkan oleh bakteria gram negatif dari genus Leptospira.  Hati-hati lah kawan-kawan bahawa kencing tikus ini boleh menjangkiti manusia secara langsung mahupun tidak langsung melalui pendedahan kepada air kencing haiwan pembawa tersebut. Bakteria genus Leptospira ini boleh memasuki saluran darah melalui luka, kulit  yang melecet dan melalui membran bermukus seperti mata, hidung dan mulut. Awasi la keluarga ahli keluarga masing-masing, sebab penyakit ini mengundang maut. 



Manakala kes terbaru di Perak Dua bayi berusia dua dan 10 bulan maut manakala 2,236 penduduk di daerah Hilir Perak dan Batang Padang dipercayai akibat dijangkiti sejenis virus dikenali ‘Rotavirus’ yang menyebabkan kes ‘Acute Gastroenteritis’ (AGE). Kes GE ia menunjukkan simptoms gejala cirit-birit serta muntah. Pesakit-pesakit ini pula hanya mendapat rawatan pesakit luar sahaja. Wabak Acute Gastroenteritis (AGE) atau penyakit berjangkit adalah bawaan air dan makanan. 






Jentayu: Hati-hati la bila makan kat luar. Pilih gerai yang bersih, untuk lebih selamat makan di rumah. Lagi bertambah risau kalau si kecil yang tak tau aper-aper tu kena penyakit ini. 



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...