Followers

Friday 2 December 2011

Banjir Oh Banjir


Sekarang di corong-corong radio, televisyen, facebook duk cakap pasal banjir. Kelantan dan Terengganu adalah dua negeri yang boleh dikatakan teruk dilanda banjir.

Kampungku juga tak terlepas dari bencana alam ini. Malah tahun ini lebih teruk dari tahun lepas. Jalan nak menuju ke kampungku terputus. Ramai juga yang kena pindah. Orang kampung gotong royong membantu memindahkan mangsa banjir.

Langkah penting yang perlu di ambil ialah pergi ke tempat tinggi dan selamat. Minta bantuan penyelamat. Jangan sesekali lalu kawasan banjir dan arus deras. Ia sangat memberhayakan.

Tapi budak-budak yang paling seronok. Dah jadi pesta air, ingat Sunway Lagoon ke? Tambahan pula cuti sekolah.  Ibu bapa pastikan kawal keselamatan anak-anak. Awasi pergerakan mereka jangan biarkan mereka bermain-main di longkang, sungai dan lombong.  Dalam situasi ini juga kabel atau wayar sangat sensitif. Jauhkan diri dan tolong jangan sentuh kabel dan wayar jatuh.

Kalau anda tergolong dalam mangsa banjir ini pastikan dokemen penting simpan di tempat yang selamat. Kalau dah hilang semua tu bukan senang nak dapat balik.


Sentiasa mengikuti perkembangan keadaan banjir melalui televisyen dan radio. Kalau nak dapatkan bantuan boleh  hubungi talian 999. Kalau dah musim-musim tengkujuh ni, tanah runtuh pun boleh berlaku. Struktur tanah yang lemah akibat hujan akan menyebabkan jalan tersebut agak merbahaya. Kadang-kadang ada juga pokok-pokok tumbang. Dengan itu rancang perjalanan anda. Pastikan perjalanan anda selamat. Setidak-tidaknya tak la sia-sia perjalanan anda.






















Jentayu: Penduduk di kawasan yang terlibat dengan banjir diminta berjaga-jaga dan mengutamakan keselamatan. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...