Followers

Tuesday 15 November 2011

Kerajaan Ambil Berat Perkhidmatan Kesihatan Rakyat

Salam 1Malaysia..



Uchee nak berkongsi sedikit mengenai bajet 2012 yang dibentangkan baru-baru ini. Uchee percaya semua kita menunggu Bajet 2010 ini. Kita semua sedia maklum yang Kerajaan sentiasa menitik beratkan kesihatan rakyat. Oleh sebab keprihatinan yang begitu tinggi terhadap kesihatan, melalui bajet 2012 ini kerajaan telah memberi peruntukkan untuk meningkatkan perkhidmatan kesihatan. Kerajaan akan sentiasa memastikan rakyat mendapat perkhidmatan kesihatan yang terbaik, terutamanya rawatan yang lebih berkualiti. 

Di dalam bajet 2012 ini untuk sektor perkhidmatan kesihatan ini akan diperuntukkan sebanyak 15 bilion ringgit untuk perbelanjaan mengurus dan juga 1.8 bilion ringgit untuk perbelanjaan pembangunan. Peruntukkan ini akan melibatkan pembinaan dan juga menaik taraf hospital. Selain itu, kerajaan juga akan menambah baik 81 buah klinik kesihatan luar bandar di seluruh negara dan membuka 50 lagi klinik 1Malaysia. Klinik 1Malaysia ini dapat membantu menjaga kesihatan rakyat, khususnya mereka yang berpendapatan rendah dan juga miskin bandar.

Demi menjaga keselesaan rakyat, Hospital Kuala Lumpur yang sentiasa dikunjungi seramai 3,000 pesakit luar hampir setiap hari ini akan dinaiktaraf supaya dilengkapi dengan peralatan canggih dengan peruntukkan 300 juta ringgit. HKL merupakan hospital yang berusia 141 tahun dan juga merupakan hospital tertua di Malaysia. Selain itu 50 juta ringgit lagi akan digunakan untuk membina sebuah sayap bagi Hospital Kuala Lumpur (HKL) khusus untuk rawatan pesakit luar.

Selain peruntukkan bagi pembangunan, kerajaan juga bersetuju untuk menaikkan elaun on-call semalaman antara 30 hingga 80 ringgit. Keprihatinan kerajaan terhadap beban kerja pegawai perubatan ini kerana bertugas melebihi 45 hingga 120 jam seminggu demi memastikan kesejahteraan rakyat. Oleh itu, kerajaan telah memperkenalkan jadual kerja luwes atau fleksi, di mana waktu kerja di jadual semula kepada purata 60 jam seminggu dan memperkenalkan elaun khas Waktu bekerja Fleksi sebanyak 600 ringgit sebulan berkuat kuasa 1 September 2011.






Uchee: Banyak jasa Kerajaan dalam menjamin kesihatan dan kesejahteraan rakyat. Oleh itu, kita ni kenalah sentiasa bersyukur dengan ape yang kita miliki hari ini.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...