Followers

Tuesday 9 August 2011

Mi Kuning? Mi Papan?


Aiyo, jangan takut.  Ni bukan mi yang diperbuat daripada papan.  CB sendiri pun tak pasti kenapa dipanggil mi papan.  Tapi di Sabah ni, ada tiga panggilan jenis mi yang digunakan.  Pertama ialah mihun atau bihun. Ni CB rasa semua tau kan, yang warna putih halus tu.  Yang kedua ialah mi kuning.  Mi ni ala-ala mi yang ada di semenanjung ni cuma dalam versi kering.  Dan yang ketiga, mi papan.  Mi papan ni lebar dan juga versi kering.  

 
CB lebih suka bawa mi kuning dan mi papan balik ke KL.  Yalah, mi yang ada di KL ni selalunya basah dan ada bau sikit. Siapa setuju? Kalau mi dari Sabah ni, tahan lama.  Biasa dibuat goreng yang sedap.

Pernah sekali mula-mula CB baru kahwin, CB tersasul cakap dengan suami CB “kita sarapan mi papan ja la ya”.  Terus suami CB gelakkan CB. Dia ketawa sebab lucu dengar “papan” tu.  Tapi sekali dia makan, tak cukup bakul dia kata mi papan ni sedap. 

Biasa yang CB beli mi cap udang.  Harga pun murah ja, sekitar RM3 satu pek.  Kalau dua orang, satu pek tu boleh makan dua kali.  Nak masak mi ni senang ja.  Yang penting, rendam dulu guna air panas sampai lembut.  Lepas tu, kamu masaklah macam biasa.

Di sini CB ada lampirkan sekali gambar mi kuning dan mi papan yang CB snap di rumah serta gambar mi papan kalau sudah siap digoreng.  CB tak pandai masak, takat boleh masuk perut ja la.  Hehehehe.

Bah,  jangan lupa beli kalau datang Sabah.  Boleh kamu cuba masak dan rasa sendiri perbezaan rasanya dengan mi yang ada di Semenanjung KL ni.   Bye-bye.

 








Cik Bibiran: Topik Sabah 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...