Followers

Thursday, 28 July 2011

Simpulan Bahasa Bermula Huruf G


Gendang Paha = Bergendang Paha

Haa kali ini kita masih meneroka simpulan bahasa yang berhuruf G.. Pernah dengar tak Gendang paha @bergendang paha? Bukan gegendang ya kawan-kawan.. Simpulan atau perkataan ini selalu nya digunakan oleh orang dulu untuk merujuk sesiapa yang bersuka @ senang hati apabila melihat kesusahan orang lain.  
 
Contoh ayat: Sikap Pak Busu yang suka bergendang paha itu bukan sahaja tidak disenangi oleh penduduk kampung tetapi keluarganya juga.

Golok Kayu
 
Maksud: Orang bodoh yang berlagak pandai.

Contoh Ayat: Sikap Misriza yang seperti golok kayu itu akhirnya memakan dirinya sendiri. Dia yang selama ini sombong dan selalu berfikir bahawa dia hebat di kelas akhirnya terpaksa akur dengan keputusan peperiksaannya yang tidak memuaskan itu.


Gunung Runtuh
 
Maksud: Bunyi bergemuruh.
 

Contoh Ayat: Penduduk di Kampung Bonggol telah bersepakat untuk membuat aduan kepada pihak berkuasa kerana aktiviti letupan kuari batu kapur itu bising seperti gunung runtuh dan ini membuatkan mereka tidak berasa selesa.


 
 







Jako Geliga: Nantikan simpulan bahasa huruf H pula!

23 comments:

rusna wana said...

wow- cik Jako datang lagi

first time dengar simpulan bahasa - gendang paha..so, bolehlah digunakan simpulan ni kat orang2 yg sentiasa riak dan bodoh tapi buat2 pandai..dia bodoh tapi buat2 pandai - contohnya, dia tak tau pun nak guna komputer tu, tapi taknak belajar dan buat2 tahu pula..hahaaa

rusna wana said...

oppsss- tersalah pula - golok kayu tu = orang bodoh yg berlagak pandai...

rusna wana said...

cerita pasal gendang paha ni pun ada juga - ramai sebenarnya org yg mcam ni - dia suka @ senang hati melihat kesusahan orang lain dan juga dia akan susah hati apbila melihat kesenangan orang lain..

Betul tak..?

kaseh suchi said...

bila suka bermusuh memang sah akan ada sikap gendang peha kan...bila musuh tu da muflis ke...da fail exam ke...mesti kita happy xtau nak kata la kan...

hehehe...

untuk mengelakkan wujudnya sikap gendang peha, rakyat malaysia ni kena la semuanya saling memaafkan antara satu sama lain...supaya hubungan sesama insan semakin erat..macam ni permusuhan tak berlaku,,,
last skali kita pun dapat bersatu padu ;p

nanakimie said...

cik jako kembali:) lama dah tak share simpulan bhsa neh....adeh..tiga-tiga simpulan bahasa nana tak pernah dengar. apa ntah lagi maksud dia:)

yang pelik sikit golok kayu....nana tahu sungai golok je..hehe.....tapi memang ada pun orang macam neh. berlagak pandai, sekali suruh buat tak taw...mula lah cari macam2 alasan

aqishah said...

first time dengar peribahasa ni la...

thanks yer bole gak tambah ilmu kat sini..

jangan bersikap seperti golok kayu kerana akibatnya membinasa atau memalukan diri sendiri

Wan_hazel said...

Cik jako dtg lagi dgn simpulan bahasa nya selepas lama menyepi..ehehhe..

Wan_hazel said...

rusna wana


kalau baca entri cik joko yg sebelum nie kompem2 semua kita baru dgr...byk bahasa baru taw..

Wan_hazel said...

kaseh suchi


waaaa.kaseh ...buat ayat tu.memang memahami nie..

Wan_hazel said...

nanakimie


kan nana...cik joko kembali lagi dgn simpulan bahasa yg jrg didengari..ehehhe...

Wan_hazel said...

aqishah

betul tu...info yg boleh digunakn utk wat karangan...karangn guna simpulan macma nie mesti boombastik...

dan mungkin cukup ahasa pun tak faham..ehehhe

amiraliyana said...

nice! simpulan bahasa yang tk pernah tahu pun sebelum ni.. kenapa xdak dalam silibus kat sekolah eh?

amiraliyana said...

aqishah: brtul tu.. sikap seperti itu harus di jauhi. taktau buat cara taktau..;p

kaseh suchi said...

golok tu kalau kat kelantan macam parang tau...golok ni guna macam nak wat tebang pokok2 mati ke...apa2 la...

bila golok tu dibuat dari kayu nak potong apa pun x putus...

sebab tu memang sesuai golok kayu tu bawak maksud orang yang berlagak pandai je

golok kat thailand pun ada,,, ;p

Wan_hazel said...

kaseh suchi


kalau kat sarawak golok maksud nya..meminta minta..macam memuji muji dulu sebab nak kan sesuatu..ehehe

contoh ayat..

peng"golok" ktk juak...tanya kak Sal..kak sal taw tu...ehehe..

IntaNBerliaN said...

thanks yer info pasal ni.. sblm ni xpernah dgr pulak.. tambah ilmu baca entry ni.. hihii

Jako Geliga said...

Buat kawan-kawan yang setia memberi sokongan dan komen utk Jako Geliga, Jako Geliga ucapkan terima kasih.. hehehe. Rusna, Nanakimie n Wan_hazel:Ya, Jako Geliga kembali. Minta maaf ya coz lama tak post simpulan bahasa.wan_Hazel, Jako yer bukan Joko.. hihik Kaseh Suci: Betul tu.. Bak kata org, Saling Mengasihi, Menerima dan Mengampuni.Amiraliyana & Aqishah: Ya, mari kita belajar sama2.:)

nanakimie said...

kaseh suchi : oo....golok tu parang...baru nana taw...aahkan betul jugak kn....logik la tu..hehe....

wan hazel : eh, kat sarawak laen pulak? hehe...macam bodek la kan ....:)

Wan_hazel said...

nanakimie

a ah kira macma bodek lah..lain negeri lain maksud kan..ehehhe..

Wan_hazel said...

Jako Geliga


eh jako bukan joko..eheheh..maaf maaf

amiraliyana said...

ya cik jako jom belajar lagi sama2!=)

bebudak sekolah mmg kna bca blog ni sbb byk bnda yg dorg leh aplikasikan dlm subjek2 yg dorg belajr.cm simpulan bahasa ni leh guna dlm krgn dpat la markah lebih skit..hehe

Wan_hazel said...

amiraliyana..

a ah..etul tu..dapat ilmu dn byk info kan..

nanakimie said...

cik jako : hehe...wan hazel tu memang...:)

wan hazel : haa, betul pun nana cakap:) iye, macam2 bahasa boleh belajar kan..laen negeri laen maksud

amira liyana : yup! bukan budak sekolah je...cikgu-cikgu and kita semua pun boleh baca:)tambah ilmu dan pengetahuan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...