Followers

Thursday, 28 July 2011

Percutian di Seoul II


Bahagian Kedua: Tragedi Di LCCT

MK, adik MK dan 8 Geng Mak-mak Bonda tak sabar nak check in beg-beg yang di bawa. Masing-masing sibuk menayang baju sejuk yang dibawa. Al-maklum, Seoul awal Mei adalah musim spring dengan purata suhu antara 18-30 ‘C. Pada sebelah malam, suhunya boleh turun sehingga 10’C. Sebab itu kami bawak baju yang agak tebal kerana kami kan veteran yang tak boleh masuk angin nanti sakit-sakit urat.  Sebut pasal angin ni ada berjenis-jenis angin yang boleh dimaksudkan. Ada makan angin (kami lah tu), keluar angin (terkentut), angin ahmar (penyakit stok serius tu), angin 1badan (marah), kipas angin, kepala angin (jenis pemarah), masuk angin (kembung perut), sepak angin (buat perkara yang tidak ada makna) dan bermacam-macam angin lagi termasuklah masuk angin keluar asap (macam cerita P.Ramlee).
 
 Al-kisahnya, sambil menunggu kami menimbang beg masing-masing untuk check-in. Al-maklum berat bagasi kami hanya 25kg pergi dan 40kg balik. Biasanya anggaran 25kg berat beg pergi sudah memadai dan barang yang dibawa cukup-cukup hanya untuk 5-7 hari. Kita kenalah menganggarkan keperluan kita semasa bercuti. Janganlah membawa barang-barang yang tidak perlu. 

Tips untuk mengemas barang-barang, kita kenalah menggunakan teknik menggulung dan memasukkan barang-barang kecil dalam plastik serba guna. Namun, jenis dan berat beg juga amat penting kerana ada beg pakaian yang melebihi 10kg beratnya. Belum lagi isi perutnya. Jadi fikirlah dahulu sebelum membeli. Lagipun sesiapa yang mempunyai beg yang memang jenis berat nak berjalan jauh kenalah pastikan tiket yang dibeli melebihi 25kg ya. Jangan sampai membayar extra. Mahal tau 1kg bersamaan RM100. Itulah penangan tambang murah. Hand carry yang dibenarkan hanyalah 7kg termasuk tas tangan.


Dalam hal ini Kak’N’ paling gelisah sebabnya begnya sudah melebihi 40kg. Beraneka barang-barang ada dalamnya. Kami umpamakan beg Mak Bonda Kak’N’ Doraemon. Semuanya ada. Kami pasti menumpang kasih pada Kak’N’ Sebabnya, setakat 8-10 hari nanti mesti kami tidak akan kebuluran di sana kerana Kak’N’ ada semuanya. Mujurlah Mak Bonda Kembar Li’ bawa barang sikit bolehlah menyelit barang-barangnya. Jadi, repacking pun bermula.

Syukurlah semua beg Mak-mak Bonda dan Anak Dara dan masuk dalam bagasi flight. Semua tinggal check in Imigresen sahaja dan terus masuk ke dalam flight. Sambil itu, Mak-mak Bonda yang boleh solat menunaikan yang fardu. Wajib solat walaupun kita hendak bersosial ke mana-mana. Menjamakkan solat itu adalah suatu kemudahan dan hadiah kepada umat Islam yang bakal dan dalam musafir. Bagi anak-anak semua kenalah belajar bagaimana menjamakkan Solat. Walaupun banyak buku-buku yang terjual di pasaran berserta cd namun, kita kenalah mencari guru dan ustaz untuk belajar ya. Ini kerana terdapat banyak andaian tentang menjamakkan solat. Andaian-andaian inilah yang dikhuatiri akan memesongkan akidah kita semua. Nauzubillah min zalik.










MK: Ada kisah sambungannya lagi. Tunggu ya!

19 comments:

rusna wana said...

klu sy pegi mana2 pun, kalau naik kapalterbang (lebih2 lagi kalau Airasia) takut sgt time bab2 menimbang tu,,takut terlebih muatan..sebab kalau terlbih 1kg pun, dh kena bayar mahal..rugilah kan..?

So, kalau p mana2 pastikan beg tu muat2 jer- timbang dulu seblum check in..biasanya nk pegi tu, brg sikit lagilah , tapi bila balik drpd bercuti tu, muatan pun betambah, dgn segala mcam barang..

Betul kata Puan MK, kemas barang tu pun ada caranya juga..cara lipat pun kena ada seninya -hehee..

MK said...

Betul Pn Rusna, jangan sampai terlebih berat bagasi. Mesti bayar extra luggage punya. Dari situlah mereka dapat untung. Jadi sediakan beg pack untuk membawa barang-barang yang berat.

kaseh suchi said...

sepanjang hayat kita ni belum ada rezeki naek kapal terbang,,hehehe...
naik flying fox pernah la...hehehe

terima kasih untuk perkongsian yang sangat bermanfaat ni...

senang je kalau nak elak dari muatan terlebih kilo lepas balik dari holiday....jangan bawak duit bnyak2..kad atm ke,,buku bank ke...semua tinggal rumah..bawak duit makan je...konfim x balik2...hehe

nanakimie said...

nana belum berkesempatan lagi p holiday oversea apa tah lagi naek aeroplane bagai:)teringin jugak nak naek aeroplane..hehe....

ooo.....takut jugak kalo jadi macam tu kan.tak pasal-pasal kena bayar mahal. tapi nana memang selalu amalkan lipat gulung2 macam tu..jimat ruang kan MK. pergi camping ke, balek hostel ke, nana buat macam tula...:)

aqishah said...

org yg selalu travel mmg pro bab melipat baju guna gulungan ni.. nmpk jer mudah yer... sumer ruangan adalah amat berharga utk d selitkan.. huhuhuhu

tetiba je angin satu badan..kekekek tak ada la gurau jer...:P

Wan_hazel said...

Melancong nie banyak yg kene ingat kan..dari segi keperluan dunia dan akhirat...melancong melancong jugak..ibadah jgn lupa..betul tu..seelok2 nya kita tanya pada yg pakar mengenai menjamak solat nie..asas fardhu ain ..kelebihan dalam islam..


Hahhaa...biasa lah tu kan..pergi ringan balik berat...melancong sambil membeli belah katakan..A ah lah kan..sebelum nie wan tak terfikir lak nak beli beg yg ringan2 nie..wan bedal je asal lawa..ehhehe..Skang dah dapat penjelasan yg tepat ade betul nye..


beg ringan leh muat byk brg..beg berat tak leh bawak banyak barang...

Wan_hazel said...

rusna wana


air asia n fire fly..better guna firefly ..terbaik...ehhehe..

cara menyimpan barang pun kene betul baru leh masuk semua brg2...betul tu...bawak barang yg perlu je..

Wan_hazel said...

kaseh suchi

ahhaha....cadangan yg pelik tapi tepat...bawak duit cukup2 je kan...

Wan_hazel said...

nanakimie


nak jimat lagi..bawak brg yg perlu..kalau wan ke KL wan bawak sepasang seluar jeans dan 2 pasang seluar tidur..baju lak 3 pasang je...bawak beg je pergi..ehehhe..

kalau melancong ke overC tak taw lah wan macma mane..ehhehe..

Wan_hazel said...

aqishah

ahahah..angin satu badan bab MK tak bawak g melancong kan..ahahha..

amiraliyana said...

wuah! jd msalah jugak ya beg melebihi muatan ni.. susah jugak nk jalan jauh2 ni mmg kena buat persiapan yg sgt rapi..

amiraliyana said...

kaseh suchi: sama la tak pernah naik kapal terbang lagi. hehe flying fox tu pernah la..hehe

kaseh suchi said...

hehehe...lipat gulung2 memang femes untuk travel kan...

baru stylo...
beg nampak kecik...
isi dalam beg da bomb!

Wan_hazel said...

amiraliyana

pergi mana man pun kene wat persiapn amiraliyana..hehehe..kalau tak wat persiapan alamatnye byk lah brg yg tggal..wan kalau masa dh lambat mesti seirng lupa dompet...hehehe..

Wan_hazel said...

kaseh suchi

stylo stylo...hehehe...

IntaNBerliaN said...

a'aabetul tu.. sy pun kalau byk barang.. buat gulung2 macasm tu jugak baju... baru simpan dalam bag.. hihii

btw, bestnya pergi jalan2.. saya takdala jalan jauh2 setakat dalam malaysia je.. tu pun tak habis lagi.. hihii

nanakimie said...

wan hazel : memangla bawak yg perlu je...tapi orang laki lagi senang..bawak baju seluar dah cukup ..pompuan banyak benda nak kena bawak...bedak sikat mekup habes semua nak sumbat:)

Wan_hazel said...

nanakimie


hahaha..tulah kelebihan org lelaki kan..ehehe

nanakimie said...

sis intan berlian : hehe....sama lah...dalam malaysia ni pun tak habis lagi jelajah:)

wan hazel : yela.....:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...