Followers

Monday, 30 May 2011

Tarian Klasik India

Salam Sejahtera kepada semua pembaca Rakan1Klik.

Seperti yang dijanjikan, kali ni Shinny ingin berkongsi sedikit tentang Tarian klasik India atau tarian tradisional India. Saya berharap semua pembaca suka dengan tajuk Shinny kali ini.

Tarian klasik India adalah tarian klasik yang berasal dari variasi berdasarkan daerah-daerah di India antaranya Bharatanatyam dari Tamil Nadu, Kuchipudi dari Andhra Pradesh, Manipuri dari India timur laut, Odissi dari Orissa, serta Kathak dari India dan Pakistan.

 Budaya India memiliki seni tari klasik yang beragam dan telah lama tercatat ke dalam teks tertua di dunia yang menuliskan tentang pertunjukkan, Natya Shastra (400 SM). Pada masa lalu, tarian ditarikan untuk menceritakan sebuah cerita sambil diiringi oleh nyanyian dan musik. Tarian ditempatkan ke dalam posisi yang paling utama. Tarian-tarian ini ditarikan di kuil untuk memuja dan bersifat keagamaan serta tema-temanya didasarkan pada cerita-cerita mitologi.

Dengan berjalannya waktu, tarian-tarian klasik mulai berkembang. Ekspresi serta temanya berubah menjadi tema tentang kehidupan sosial. Kini Tarian klasik India telah banyak dikenal di dunia dan menggambarkan kekayaan budaya India.
 

Shinny: Kita akan bertemu dengan sambungannya diikuti tarian Bharatanatyam dalam next episod......SA.....RE....GA...MA......

13 comments:

rusna wana said...

rasanya tarian klasik india ni lh yg susah- gerak kepala tu yg tak tau nk buat..

nanakimie said...

hehe..tetiba teringat exam final hari tu, mujur lah nana ada baca sikit2 tentang kebudayaan india kat rakan1klik neh..dapatlah nana jawab essay tu:) suka sangat!hehe...

tiefazatie said...

wah..nampak menarik..tp macam susah je..kalu dulu masa kat U biasa tengok tarian india yg bese2 je nie..xde lak dorang buat tarian klasik nie..

EMMYMAZLI said...

bila baca sahaja artikel ni, betul2 menginagatkan saya pada sepasang sahabat kembar semasa di sekolah yg mempelopori tarian kalsik india ni.. boleh tercengang kalau tengok mereka menari. cantik dan klasik!!

Mia said...

ok, dengan beraninya, Mia kata Tarian India mmg susah.. sebab Mia pernah try utk persembahan kat sekolah.. mmg susah mok gayakan, tapi, mia dan kengkawan berjaya lah juga, (tetapi ada tukar2 sikit lah.. hehehe)

Tapi, kalau ada minat nya, mmg blh buat.. klau buat secara paksaan, mmg cacatlah.. (melainkan pro sudah)
Mia minat ngan Tarian India nie pun sebab dia rancak and challenging.. active sikit klau menari (dpt bersenam kan) ....

♥CHaRa♥ said...

tarian bg chara memang susah sebab kena lemah lembut dan ingat segala step.tapi kalu org yg dah expert terhadap tarian ni memang xda hal.

cikbintang said...

Erm best tgk dorg mnri..pna tgk satu acra ni..org cina yg mnri india..wahhh btol2 1msia!!!

amiraliyana said...

menarik topik ni. sejujurnya mira tak pernah pun belajar tarian india dan tak pernah tahu sejarahnya.huhu tapi bagus jugak Shinny buat tajuk ni boleh bangsa2 yang lain kenal lebih dalam lagi budaya bangsa india ni. mungkin ada yang dah tahu tapi masih ada yang tak tahu macam mira ni. huhu

Sarah Naiema said...

sara tengok tarian india nie adalah tarian yang unik...

Dari segi pergerakan tarian nya dapat menarik hati si penonton...
Tarian nie memerlukan banyak tenaga dan mungkin ia akan nampak tak comel atau tak m'jadi sekiranya kurang tenaga..macam tarian2 yang laen jugak, kurang tenaga nmpk serba tak kena jer gan tarian tu..

Kite boley jadikan dengan pelajari tarian india sebagai senaman..mungkin terhadap seseorang yang ingin kuruskan badan..=)

meoww cat said...

saya ade kawan india..tarian mereka sgt susah bg saya yg x pandai menari...hahaha..tp tarian mereka menarik sbb gunakan sume pergerakan...

Wan_hazel said...

setakat nie baru dua entri mngeani indida yang Wan baca..banyakkan lagi tentang budaya dan adat resam Kaum India..boleh lah tambah pngetahuan Am..kita kan satu Malaysia

kaseh suchi said...

kite x penah menari tarian klasik india..jangan kata tarian klasik india,,,tarian melayu asli pun x pernah,,,huhu...

tapi serius kite cakap tarian india memang boleh berpeluh kot...tengok step dia lincah n cepat...ngan barang2 kemas yang banyak,,tu

kalau la ada peluang kite kalau boleh jugak menari tarian ni sekadar nak mencuba...manalah tau kot ada bakat terpendam ;p

Wan_hazel said...

kaseh suchi nak menari tarian india..waaa..nie baru lah dikataka satu Malaysia...wan sokong..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...