Followers

Thursday, 28 April 2011

Menangis Aje! Part 2

 Jangan dimarah anak yang menangis, kerana mereka menangis bersebab! Siri yang lalu telah mummy nyatakan 4 faktor anak menangis. Kali ini bakinya pula ;


Kolik
Kolik atau kembung perut memang kerap terjadi kepada bayi. Urut perutnya dengan minyak telon mampu melegakan si manja anda.

Berasa letih dan mahu tidur
Bayi akan menangis bila terlalu letih. Bila terjadi begini, usap belakang bayi anda, dan bila  dia dah tenang, urut pula seluruh tubuh badannya, waktu terbaik untuk mengurut adalah selepas mandi.


Baju terlalu tebal
Bayi perlu sentiasa dipakaikan pakaian tebal untuk mengelak kembung perut. Tetapi anda perlu lihat cuaca dan keadaan juga. Sekiranya terlalu panas pastinya si kecil akan menangis. Pakaikan pakaian yang sesuai mengikut keadaan, dan elakkan sentiasa dedahkannya pada penyaman udara!



 





Zarra: Mummy harap semua tips ini membantu anda mengesan punca bayi menangis.

15 comments:

aqishah said...

mmg kekadang kita tak tau apa punca masalah anak kita menangis.. ini mmg cabaran buat ibu2 muda atau pertama kali menimang cahaya mata...

tapi jgn gusar wahai ibu2 diluar sana... gunakanlah ilmu dan pengetahuan yg kita pelajari sama ada melalui buku mahupun panduan ibu bapa...

nanakimie said...

kolik?hehe..baru taw neh...nana penah jga anak sdara..kakak pesan kalo dia nngis ngk perut dia,kmbung x,ngk pampers dia,pnuh x,xpun wat susu dia..seronok jew ase jga budak2:)

aqishah said...

mmg sonok jaga budak tambah2 lg anak sendiri.. kitakan mesti rasa sayang ngan anak2 kecil ni.. so cute la

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

dulu masa anak sulung mmg tak tau punca dia menangis.. tapi anak no 2 ne alhamdullilah dah paham bahasa bayi kot

Mia said...

Setiap org menangis bersebab. Pliklah kalau menangis tanpa sebab kan? itulah, sebelum mula naik angin tak tentu pasal, check dulu apahal menangis... :) kesian pula anak2 yg menangis, dlayan lagi teruk dan meraung lah dia.. kan kita juga rugi..

Mia said...

Setiap org menangis bersebab. Pliklah kalau menangis tanpa sebab kan? itulah, sebelum mula naik angin tak tentu pasal, check dulu apahal menangis... :) kesian pula anak2 yg menangis, dlayan lagi teruk dan meraung lah dia.. kan kita juga rugi..

cikbintang said...

erm cikbintang kne blaja ni...sblm nk jd ibu =)

amiraliyana said...

comel ja entry ni. hehe. info yang bagus untuk bakal2 ibu dan bapa di luar sana. dan untuk mira satu hari nanti.;p

meoww cat said...

sedih tgk baby nangis..sbb die xley ckp sakit ape,nak ape..kita kena paham dgn sendiri nyer...

Sarah Naiema said...

Menjadi seorang ibu bukan mudah, perlu banyak kesabaran dan semangat serta bersedia dari segi mental dan fizikal untuk menjaga bayi..

Bayi nie memang banyak ragam sikit..Tapi cara dia nak berkomunikasi dengan menangis jer..So, ibu la yang terpaksa menyelami perasaan yang kurang enak oleh bayinya dengan memeriksa bayi mereka selalu..

Bakal2 ibu yang akan datang mmg patut didedahkan mengenai pengetahuan nie supaya dapat diamalkan suatu hari nanti..^^

Ummu Ukasyah said...

Kadang-kadang baby ni ada juga menangis manja. nak dukung. Tak keluar air mata. menangis meleret-leret. Manja je bunyinya.

Bila dukung je, menjerit kesukaan.

layankan aje.

Bila orang lain dukung, mulalah menangis pilu. Takleh jauh dari ummi.

Kesian orang yang dukung, ingat nak geram-geram, alih alih Ukasyah menangis macam kena dera.

jadi tak comel dah. Tak boleh nak manja-manja.

Apa-apa pun setiap anak adalah berbeza.

menangis, pujuk je. dah tanggunjawab ibu bapa.

Wan_hazel said...

jangan lupa yang nie...Law salah bagi nama pun budak kuat nangis...Tul tak???nenek and mama wan cakap lah..bab adik Wan pernah tukar nama koz asyik menangis..macma cita ahmad albab lak..Wan pun tak taw,,antara kepercayaan dan sains...

nanakimie said...

hehe..betul tu wan hazel..kalo nama tak serasi baby tu nanges je...da tukar nama lain baru ok:)

Wan_hazel said...

nanakimie

tu lah kan..Wan tak taw lak camne tu..Nama tak sesuai..nanti nak selidik lagi pasal nie

kaseh suchi said...

kalau xda sebab xdanya baby tu nak nangis kan....

kalau da terbuang air pun dorang xselesa boleh nangis jugak...\

lapar pun nangsis,,
kesian baby kan...pasal xtau cakap dorang sampaikan kat ibu2 dengan nagis aja,,,

bayangkan kalau dorang x nangis...jap g kite jugak yang busuk pasal x tukar lampin...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...