Followers

Monday 18 April 2011

Jangan Abaikan Orang Sakit


 Semua orang   pasti pernah mengalami sakit. Paling tidak pun kena demam, batuk atau selsema. Tetapi sakit seperti ini hanya dua hingga tiga hari, paling lama seminggu.  Dugaan yang paling besar apabila kita atau kalangan keluarga kita yang mengalami sakit teruk, berpanjangan kadangkala keluar masuk hospital seperti sakit jantung, kencing manis, darah tinggi juga sakit  ‘yang tak nampak’ melibatkan emosi, perasaan takut, tidak boleh tidur malam  yang orang kata ‘kena gangguan’.

Kalau ayah, ibu, anak atau suami kita kena sakit yang sebegitu, kita kena sabar, layan, bantu sebaik-baik dan seikhlasnya. Maklumlah orang sakit macam-macam kerenah, kadangkala marah-marah, merungut dan tak mahu makan. Kalau si anak kecil asyik menangis sahaja.  Di sinilah Allah nak uji kita sama ada kita sabar atau tidak.

Mama harap sesiapa jua  yang pernah mengalaminya janganlah rasa itu suatu bebanan tetapi anggaplah ia merupakan ujian Allah dan ada hikmah di sebalik nya. Kalau kita ikhlas adalah ganjarannya kelak.


 








Pesan Mama Manis:  Kalau kita  bantu orang  sakit sama ada keluarga atau tidak, suatu hari orang akan bantu kita jika kita menghadapi situasi sedemikian. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul.

18 comments:

story of my life said...

Berat mata memandang berat lagi bahu memikul.....

aqishah said...

btul tu... kalo org sakit kena layan baik2 nanti mesti cepat sembuh

Joel Leslie said...

mmg kesian tngk org yg terlantar .. huhuhu .. btul apa aqishah kata tu ... org yg sakit kena layan dngn baik so that mereka cepat sembuh :) nyanyikan lagu yg mereka suka ke, beri buah tngn ke :p hehehe

deqlis said...

betui tue..jg org sakit nie byk dugaan dan perlu sabar..

kdg2 org sakit pun suka marah2x.. kena sabar tau..

Mama Manis said...

Memang betul kata rakan-rakan kita ni..aqishah, joel leslie dan lain-lain. Mama suka sebab anda semua faham. Maklumlah kita kena beringat sebab kalau kita suka tolong orang, sebaliknya orang akan tolong kita bila kita pula yang sakit.

rusna wana said...

jika ada saudara mara yg sakit- kita wajib utk menziarahi mereka...

Unknown said...

iye,mak ckp kalo org sakit kena g nengok...sama cam kalo ada org meninggal..nanti bila kita sakit or meninggal xde org nak ziarah..

aqishah said...

sbgai manusia kena kena saling tolong menolong tak kiralah waktu sakit, ditimpa kesusahan dsb...

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

jaga org sakit ne perlu kesabaran.. kita kena ingat hari ne hari org, mungkin esok lusa hari kita pulak

The Girl of The Future said...

Mia pernah kena, tapi tyme tu mmg kecil2lah, masih bayi.. Mia kena penyakit dimana Mia akan pengsan secara tiba2 tanpa sebab.. pliklah juga.. anyway, berkata jagaan keluarga especially mama tersayang, pulih juga Mia.. sampai sekarang tak pengsan lah.. :)

So, Mia paham prasan org yg tgh sakit.. btul2 kesian dipandang.. bak kata story of my life, berat mata memandang, berat lagi bahu memikul...
dan Mia, doakan pesakit akan disembuhkan dari penderitaan mereka.. :)

Cikbintang said...

adab mnjaga org sakit..blaja msa sekolah agama dlu =)

amiraliyana said...

masa sakit memang orang nakkan perhatian.. kalau orang tak layan, tak tanya khabar mesti sedih.. emosi orang sakit ni sensitif skit.

Ummu Ukasyah said...

Di antara akhlak mulia yang dituntut oleh Rasulullah shallallahu alaihi wasallam kepada umatnya adalah menjenguk saudaranya yang sakit, kerana ini boleh meringankan penyakit yang diderita oleh saudaranya tersebut dan juga boleh menghibur hatinya. Bahkan menjenguk muslim yang sakit hukumnya adalah wajib kerana Nabi shallallahu alaihi wasallam menjadikannya sebagai hak seorang muslim atas saudaranya muslim yang lain.

Di antara doa-doa yang disunnahkan untuk diucapkan adalah:
لاَبَأْسَ طَهُوْرٌ إِنْ شَاءَ اللهُ
“Tidak mengapa, insya Allah penyakit ini penyuci (dari dosa-dosa).” (HR. Al-Bukhari no. 3616)

اللّهُمَّ اشْـفِ فُلاَنًا
“Ya Allah, sembuhkanlah si fulan.” (HR. Al-Bukhari no. 5659 dan Muslim no. 1628)

Wan_hazel said...

tapi ade org sakit melebih lebih lak..camne lak tu mama??

Anonymous said...

even kalo x sakit pun kita nak perhatian kan...
kalau sakit lagi lagi lagi la nak perhatian....heheheh

kite pun pernah sakit (ops..sakit masalh penghadaman) sampai berminggu x pegi sekolah terlantar kat umah je la..bila kawan2 datang melawat,,rasa terharu giler,...

n kite pun berazam la,,bila dorang sakit kite pon kena la pegi melawat dorank jugak,,,
kalo x sakit pun jenguk2 jugak la...xkannak tunggu sakit kot..ekekekeke

Sarah Naiema said...

Betul tu, memang kalau orang sakit perlukan perhatian.. Bukan sikit tapi sepenuhnya.. Waktu tu la diorang perlukan kasih sayang dan sokongan dari keluarga dan rakan-rakan..

Diorang akan menjadi sedikit sensitif, mudah tersigu dengan percakapan orang dan lain-lain..Yerla, masa sakit diorang banyak ragam tapi kita haruslah merngerti bahawa orang sakit memang banyak karenah sikit.

Kita haruslah banyak bersabar dalam menguruskan orang sakit.. sesungguhnya Allah S.W.T tengah menguji akan keikhlasan diri kita samaada kita ikhlas atau tidak.. Ikhlaskan diri dapat menghalang kita dari berfikiran negatif dan malas...sebaliknya kita akan lebih bersungguh2 meguruskan orang sakit..^-^

Wan_hazel said...

kaseh suchi

law kita jenguk org sakit..makna nya kita macam beri harapn kat dia org dan buat dia org rasa dihargai..

Wan_hazel said...

Sarah Naiema


a ah kan..kita pun kene ingat what goes around will come back around..nanti2 hari kita plak..kita baik dengan org Insya Allah suatu hari nanti kita akan dapat balasan nye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...