Followers

Friday, 15 April 2011

Nikmatnya Masakan Ibu...


Masa kecil aku tidak pernah didedahkan ataupun dengar perkataan kolesterol.  Kalau mak masak nasi goreng, rencahnya hanya ada garam, cili hijau tumbuk yang dipetik keliling rumah.  Kalau ada ikan bilis tu bertuah le kami.  Kira orang sekarang cakap nasi goreng kosong atau plain gila.

Dulu kepala ikan jarang dibuang, tidak terfikir boleh bawa mudarat.  Kepala ikan yang digoreng garing digigit dan kunyah macam makan gula...sedapnya.  Sekarang kalau di restoran, kelihatan kepada ikan mesti ditinggalkan tergolek-golek dalam pinggan.  

Bila mak masak ikan kering dipotong kecil, berserta dengan cili dan bawang, digoreng dengan minyak yang banyak – sedap menjilat jari.  Licin minyak tu dimakan dengan nasi aja pun sedap.  Sekarang kerap aku lihat bila nak makan ayam atau ikan goreng, dilap-lap dengan tisu. Hendak buang minyak le konon.  Kalau kuih goreng pisang atau cucur bukan dilap lagi diperah minyaknya – aku le tu. Takut kalestrol dan takut bul...tapi badan dok gitu juga.

Dulu emak potong telor dadar kecil-kecil. Nipis pula tu. Hari ini, kedai mamak telor dadarnya, mak oi besarnya.  Ikan atau ayam dicatu, seorang satu dan kecil pula tu.  Anak sekarang, berketul-ketul ayamnya dan ikan seorang seekor atau mungkin lebih.  Dulu nasinya banyak, sekarang lauknya yang banyak.  Diet konon. Mewahnya zaman sekarang.







D.OMI – Memang kalau emak yang masak memang sedapnya menjilat jari dan pinggan licin.  Elakkan pembaziran dan didoakan semoga kita semua dianugerahkan kesihatan yang baik....amin.

20 comments:

AcuRose said...

hurm..best nya masakan mak.
Acu masih tercari2 kalau2 ada skrg ni msakan kat luar sana sama mcm masakn arwah mak acu. ternyata masakan mak tak ada pengantinya, masakan mak adalah yg terbaik.

Jieda said...

Bila tanya kat anak-anak masakan sape paling sedap,mesti dorang akan kata masakan mama lagi sedap.bangganya hati sebagai seorang ibu.

m!sZ zAL!nA said...

masakan mak... telur dadar sekalipun makan nasi bertambah lagik2 kalo mak yg suapkan. alangkah indahnya

story of my life said...

saya setuju! masakan mak memang tiada tandingnya..teringat masak lemak ketam mak..alahai sedapnya...

aqishah said...

rindunya masakan mak...

kalo balik kg order aje teringin nak mkn ape sume mak akan buatkan...

bestnya x sabo balik kg bln 11 ni

cikpuanhady said...

rindunyer kat nasi dagang my mum..hehehe

Blogshop kami :Nak cari handbag LV, Longchamp, souvenir? Meh klik sini

Jom skodeng :Belog Kami : Notre Belle Histoire

Cute MuM said...

betul tue..
masakan ibu memang terbaik..
harap dania pon akan rasa masakan cute mum yang terbaik..

♥CHaRa♥ said...

masakan mak lg best...
kalah dgn masakn dikedai..hihi

Joel Leslie said...

wahh, awk mengingatkan saya dngn masakan mak saya :) rindu dngn mak .. dulu mak slalu jer masak makanan kegemaran kami sekeluarga utk dinikmati bersama .. alangkah baik kalau mak masih ada kat dunia ni :( huhuhu .. everyday dpt rasa masakan dia..memang tiada tandingannya !

rusna wana said...

masakan mak tiada tandingan - walaupun tak seberapa - tpi kenikmatan tetap terasa- trbayang2 depan mata - :-)

cikbintang said...

masakn ibu pnuh kasih syg

nanakimie said...

waa....nak balik!rindu masakn mak..hu

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

umah mak dekat sangat..kalau teringin saya call je ..hehe

Mia said...

mmg masakan mummy tiada tandingannya.... heheheh, even tetamu yg dtg cakap, cheese cake mummy, fuh-sedap.... kalau mia jauh merantau pun, Mia akan tetap suka masakan mummy seperti spagetti, lasagna, cake etc. mummy...uish... nie mok mkn lasagna lok... nyum3.. :D

Sarah Naiema said...

Kasih Ibu membawa ke syurga..tu la b'mksd ibu adalah segala-galanyanya..

Tiada tandingan masakan ibu kite dengan orang lain2.. kite dibesarkan, dididik serta dijaga oleh ibu kite..

Dari kite kecil hingga la besar, ibu la yg m'beri makan kepada kite.. air tangannya kite da dapat taw.. tu la berkat kasih seorang ibu..^^

amiraliyana said...

mestila makanan mak yang terbaik! kalau berjauhan mesti teringat2 punya..

Wan_hazel said...

mak amsak telur kicap pun dah sedap..air tangan ibu memang tak sama dengan air tangan org lain..Kak omi memang best law wat entri

kaseh suchi said...

masakan mak sedap mak masak tambah kasih sayang pastu sebab kita psiko kata mak masak sedap kan..tu la jadi sedap

Wan_hazel said...

kaseh suchi

a a lah kan..macma betul lah..psiko tu lah yang sebabkn msakan mak sedap..erm..ada netul gak lah...tapi memang masakn mak yang tersedap..

kaseh suchi said...

hahaha.....

sebab kita membesar ngan masakan mak sama kan wan....
bila da duk jauh kita rindu nak makan masakan mak.....
tu yang masakan mak jadi sedap...hehehe

kalau mak xpernah masak...kena cakap masakan mak sedap jugak...sebab nak psiko mak kita pulak kan..hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...