Followers

Monday 14 December 2015

Vitamin C Di Awal Pagi

Vitamin C merupakan salah satu jenis vitamin yang larut dalam air. Vitamin ini berperanan sangat penting dalam meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan membuang radikal bebas dalam tubuh kita. Istilah Vitamin C sering merujuk kepada oren yang merupakan sumber Vitamin C paling tinggi, namun adakah anda tahu bahawa buah lain juga seperti jambu, betik, lemon dan buah kiwi mengandungi Vitamin C lebih banyak berbanding oren?

Pengambilan Vitamin C pada waktu pagi memang memberi impak dan kesan yang bagus kepada imunisasi dan tubuh kita secara keseluruhan. Vitamin C, seperti yang kita ketahui, sangat membantu dalam penghasilan kolagen, mencantikkan kulit dan memelihara sistem utama badan. Satu lagi peranan yang mungkin ramai daripada kita terlepas pandang adalah fungsinya dalam membantu penurunan berat badan secara efektif

Ini kerana, Vitamin C cenderung mengoksidakan lemak sebanyak 30 peratus lebih dari biasa ketika kita bersenam. Oleh itu , pengambilan Vitamin C atau makanan yang kaya dengan Vitamin C pada waktu pagi sebelum anda makan boleh menjadikan kita aktif serta boleh meningkatkan pembakaran lemak.

Walaupun tanpa rutin latihan berstruktur pada waktu pagi, kita lebih cenderung untuk menjadi lebih aktif dan melakukan lebih kerja  pada waktu siang berbanding pada waktu malam . Tidak semestinya dengan senaman berat, jadi hanya ambil Vitamin C pada waktu pagi dan pasti kan anda kekal aktif bagi menjamin pembakaran lemak.

Gejala kekurangan Vitamin C boleh dikenal pasti dengan simptom kehilangan selera makan, kejang otot, kulit kering, rambut bercabang, gusi berdarah, anemia, jangkitan, penyembuhan lambat. Tetapi, jika badan terlebih vitamin juga boleh memudaratkan kita. Simptom seperti cirit-birit dan peningkatan asid dalam badan adalah salah satu kesannya, dan bila pemakanan vitamin berlebihan terjadi dalam waktu cukup panjang, boleh menimbulkan kesakitan ketika buang air kecil kerana Vitamin C keluar dalam bentuk kristal.

Kesimpulannya, pengambilan Vitamin C amat penting bagi yang amat menitik beratkan kecantikan dalaman dan luaran, tetapi pengambilan nya haruslah berada di tahap optimum supaya ia dapat menjaga badan kita, bukan memudaratkan. Tidakkah ia berbaloi dengan manfaat yang begitu banyak, hanya untuk kebaikan kita?

AveiroPJ - Prevention Is Better Than Cure =)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...