Followers

Thursday 12 July 2012

Pertempuran Syarikat Telekomunikasi Dunia

Assalamualaikum Salam sejahtera dan salam 1Malaysia

Hari ni ambo nok berkongsi satu lagi berita gempar mengenai syarikat – syarikat besar di dunia ni. Sedang   kita duk asyik sangat melihat perkembangan android di Malaysia rupanya syarikat – syarikat besar ni tengah beradu untuk mendapat tempat pertama di hati pengguna. Ambo ada survey  berita terkini rupanya banyak dah pergaduhan antara syarikat – syarikat besar ni. Yang banyaknya Apple saman syarikat yang lain. Ambo pun tak tahu la apa dah jadi dengan Apple ni. Suka sangat saman syarikat lain. Tapi bila difikirkan  balik tak kan lah sesuka hati dia je nak saman orang. Mesti ada sebab yang kukuh kenapa Apple saman syarikat – syarikat tu.






Dipanjangkan lagi ceritanya, Apple sebelum ni pernah saman Motorola  sebab dikatakan meniru  paten ciri ‘slide to unlock’ ciptaan mereka untuk iphone syarikatnya. Tapi, Motorola tak takut dan dia lawan Apple. Akhirnya Motorola menang kes ni… sebabnya bila hakim yang mengadili kes itu siasat didapati bahawa dakwaaan Apple tidak benar sama sekali kerana ciri 'slide to unlock' tidak sama dengan  ciri ‘tap to unlock’ pada telefon bimbit android  buatan Motorola. 





Kes perebutan perang intelek antara Motorola dan Apple dihakimi oleh Judge Richard A. Posner, kes ini dibicarakan di  Mahkamah Persekutuan Chicago. Kes ini antara beberapa kes yang difailkan oleh Apple terhadap Motorola, kes-kes lain akan dimulakan prosidingnya bermula pada bulan lepas. Apple serius memerangi android kerana menganggap android salah satu produk tiruan terhadap iPhone yang dikeluarkan Apple….Dashyat tu!!!















Nahaza : Sekali imbas, Apple ni macam takut dengan bayang - bayang sendiri dan tak yakin dengan keupayaan syarikatnya yang sebenarnya paling berpengaruh di dunia. Alahai Apple!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...