Followers

Thursday, 7 June 2012

Jerawat?


Ingat lagi tak iklan OXY..JERAWAT...!!! Ya, itu lah perkaranya yang sunggung dibenci oleh semua remaja terutamanya perempuanla kan..semua orang kalau tak pun ramai orang mesti anggap ‘jerawat’ adalah perkara ‘biasa’ yang harus dihadapi oleh semua remaja kan?

Tapi sebenarnya tidak juga. Ia ada kaitan dengan pemakanan dan ia boleh dirawat. Kajian oleh penyelidik daripada Unit Pembangunan Panduan Amalan Klinikal (CPG), Kementerian Kesihatan Malaysia mendapati bahawa 67.5% pelajar berumur 13 hingga 18 tahun daripada dua buah sekolah alami masalah jerawat. Angka ini dianggap tinggi dan membimbangkan kerana berlaku dalam kalangan remaja yang sangat pentingkan penampilan diri dan boleh menyebabkan gangguan emosi. 

Awat plak tak emosi..atas batang hidung you jerawat batu naik...boleh tak pi sekolah tu..masalahkan jerawat nie...

Jadi menyedari keseriusan masalah ini dan kesan negatifnya kepada remaja, Kementerian kesihatan dah keluarkan buku panduan kepada semua hospital dan klinik kerajaan untuk dirujuk oleh doktor dan pelajar perubatan menganai cara/panduan/kaedah untuk merawat jerawat dan memberi nasihat kepada pesakit. Ia penting kerana masalah jerawat jika gagal dirawat akan meninggalkan parut, lagi banyak belanja perlu dikeluarkan untuk menghilangkan parut plak...

Jadi lepas ni kalau ada masalah jerawat pergilah ke klinik-klinik kerajaan untuk dapatkan rawatan dan khidmat nasihat. Jangan la tunggu sampai teruk baru nak dapatkan rawatan...kita boleh je ke klinik utk khidmat nasihat...tapi kena la sabar menunggu..biasala tu..

Kenapa sebelum ni saya kata jerawat bukan perkara ‘biasa’ yang harus dihadapi oleh remaja kerana di negara-negara Asia seperti China, 38 peratus remajanya yang berumur 13 – 18 tahun alami masalah jerawat, manakala di Hong Kong, 9.8 peratus sahaja. Mesti ada yang tak berapa betul dengan pemakanan dan cara hidup kita...renung-renungkan..









Anom:  Remaja, masalah jerawat, bila dah berumur skit masalah jeragat plak...habis bila nak cantik??  

2 comments:

armouris said...

terjumpa info ni, juga pasal jerawat… sharing is caring :) - Cara Menghilangkan Parut/Bekas Parut Jerawat

Rakan 1Klik said...

terima ksh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...