Followers

Thursday 29 September 2011

Penyakit Anorexia Nervosa



Perut buncit? Oooo....tidak. Masalah berbadan besar merupakan virus yang semakin menular dalam masyarakat kita sekarang. Senang cakap anorexia nervosa ni orang yang sangat obsess nak kurus. Pesakit ini mengalami gangguan makan. Mereka sanggup memuntahkan balik apa yang mereka  makan, dikhuatiri berat akan melepasi paras normal. Ini kategori bulimia nervosa.. Mereka sanggup buat apa saja untuk menjadi kurus. Golongan ini tidak akan puas dengan penurunan berat badan mereka. Mereka sentiasa berjaga-jaga terhadap pemakanan yang diambil. Penambahan berat badan akan membuatkan mereka panik, cemas dan mengalami tekanan. Mereka asyik mengatakan diri mereka gemuk, padahal kita tengok macam orang dah tak cukup makan, muka macam orang sakit dan  pucat.

“ko kena naikkan berat badan ko sikit, baru nampak cantik”. Tapi kata-kata itu langsung tidak dipercayainya. Lagi kurus lagi baik. Mereka terus dengan corak pemakanan mereka. Mereka ini sangat la berkira tentang pengambilan kalori. Kenaikan berat badan  pun datang dari banyak puncanya. Di antaranya ketidakstabilan hormon, ambil kalori berlebihan, kehamilan, stress dan diet yang tidak seimbang. Kenal pasti dulu corak pemakanan anda?


  
Mereka ini akan kelihatan kulit kering, rambut dan kuku mudah rapuh dan sensitif pada sejuk. Mereka sangat peka dengan ukuran dan timbangan berat badan. Ada juga yang melakukan perangsangan muntah. Mereka ini dikategori pesakit jiwa pun jiwa yer, sebab takut sangat nak makanan kononnya takut gendut walaupun badan dah sedia kurus. Mereka sanggup berlapar. Biasanya dialami oleh kaum wanita la. Body mass index (BMI) golongan ini mesti di bawah 16.










Jentayu: Bersederhanalah  ketika makan demi menjamin kesihatan anda. Kesihatan adalah harta yang bernilai.

1 comment:

rusna wana said...

oh tidak! katakan tidak pada anorexia..walaupun aku nk sangat kurus, tpi tidaklah smpai tahap ini..
aku nak mngurangkan berat badan dan BMI pun sekata...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...