Followers

Monday, 22 August 2011

10 Minit Pun Ok Lah…..


Aktiviti berjalan kaki ni banyak faedahnmya…kalau 3 kali seminggu selama 10 minit sehari dah 100-150 kalori terbakar….baik terbakar daripada menternak kan…makin banyak ternak makin haru-biru jadinya. Pembakaran kalori bergantung pada berat, jantina, dan berapa pantas kita berjalan. Kalau melenggang macam mak limah balik umah memang tak terbakor la kalori dia. Yang penting jangan paksa diri berjalan, jadikan ia satu aktiviti santai dan rileks. Jangan berhenti atau duduk sepanjang waktu berjalan itu. Bagi meningkatkan lagi intensiti latihan  bawalah beban sikit. Sambil-sambil jalan tu bawa la dumbell atau plastik bag yang shopping tu…. Agak-agak dalam 2 paun berat dan hayunkan lengan anda sewaktu berjalan. Catwalk la sikit…..

Kalau tak nak jalan, berlari pun boleh…berlari mampu mengurangkan tekanan, menurunkan berat badan. Berlari dengan laju menjadi pilihan ramai untuk membakar kalori. Orang yang berat 140 paun boleh bakar 475 kalori semasa larian 45 minit. So korang nak berlari ke nak jalan ker dua-dua ada kebaikan masing-masing. Cuma malas dan rajin jer? 















Jentayu: Nak sihat dan nak cantik kena la usaha sikit, ia tak akan datang bergolek wahai kawan-kawanku…tak der jalan pintas untuk berjaya. 

5 comments:

Wan_hazel said...

salam..

lama nye wan tak jenguk rakan satu klik nie..bulan Ramadhan nie..sibuk sikit...


ambik masa skit jenguk nie..hope seua rakan satu klik sihat lah hendaknye

aqishah said...

aha la dulu sy berjalan kaki gi kerja sebab bas berenti jauh skit dr tmpt keje... habis sume lemak kena bako.. bagus2.. kurus gak le d buatnya

rusna wana said...

berjalan kaki 1000 langkah sehari pun ok gak..hehee...sambil membuat kerja rumah, mop rumah, sapu sampah dll boleh membakar lemak di badan..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Mmg xtvt yg paling murah & berkesan...jogging/brjln laju..xyah nk beli alat yg mahal2 tue...rajen ngan malas jer!

nanakimie said...

hehe.....cuti 4bulan neh nana duduk rumah je. takde berjalan sangat:) nanti dah masuk belajar..memang kena berjalan la. pergi fakulti sana, fakulti sini...penat jugak la,takpe..exercised kan sis:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...