Followers

Wednesday, 22 June 2011

Fenomena Alam dan Kebesaran Ilahi


Perubahan iklim dan cuaca keterlaluan telah mengakibatkan bencana alam seperti kenaikan paras laut, tanah runtuh, hakisan pantai dan tanah, kebakaran hutan serta jerebu. Malah perubahan iklim adalah isu utama di dunia masa kini. Pelbagai aktiviti manusia dan proses semula jadi menyumbang kepada berlakunya perubahan iklim. Tetapi kita seolah-olah terlupa dengan hukum alam dan ketentuan Ilahi. 


 







Siti Dewi: Teringat penulis akan cerita tok nenek semasa kecil-kecil dulu, petanda-petanda sebegitu iaitu perubahan iklim dan fenomena cuaca yang tidak menentu melambangkan dunia akhir zaman.


12 comments:

amiraliyana said...

hmm.. munasabah sekejap..

Wan_hazel said...

Dunia semakin tua..Sukar nak galas keadaan skang..Semua kejadian punya sebab tersendiri..baik dari sudut sains dan agama..Ada hikmah..ada kesan dan akibat..dan semua nya berpunca dari manusia

Azie Azman said...

betul..dunia dah akhir zaman sebenarnya..
tapi kita still kena jaga bumi ni dari terus musnah..
kalau tak macam mana kita sendiri nak hidup kan?

Ummu Ukasyah said...

Abu Hurairah berkata, “Nabi bersabda, ‘Tidak akan tiba hari kiamat sehingga ilmu pengetahuan (agama) dilenyapkan, banyak gempa bumi, masa saling berdekatan (semakin singkat), banyak timbul fitnah, banyak huru-hara yaitu pembunuhan, hingga harta benda melimpah ruah di antara kamu.’”

fara anak abah said...

kadang2 apa yang berlaku ni ujian.orang yang berfikir je akan tau apa hikmah disebalik ujian..

orang y leka dan x berfikir,sesat lah dia dengan rutin harian dia tu..

kita bebas memilih,nak jadi yang sesat ke..atau yang berfikir tu.even 2 minit terdetik `ya Allah..kenapa jadi macam tu..` pon dh ada gaya2 nak befrfikir dah 2..haha=)

kaseh suchi said...

renung2kan...bencana alam ke..ujian ke...bala ke...musibah ke...
memag qada n qadar

♥EiDaEiRaFiZie♥ said...

harus direnungkan. mudahan kita dilindungi segala bencana.amin

fiezahkecik said...

bencana kadang2 berpunca dari sikaap manusia yang tamak haloba. mungkin ada hikmah disebaliknya. semoga kita dijauhkan dari segala bencana

nanakimie said...

setuju dgn fiezahkecik. Allah turunkala bencana dan bala sebagainya supaya kita semua sedar akan nikmat yang telah diberi...setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya...

kaseh suchi said...

betul2...fiezah n nana...
teori2 sains yang saintis n ahli2 geologi bagi tu hanya penyebab... yang mengawal hanya ALLAH SWT..

kalau manusia x tamak nak potong pokok2 kat hutan nak wat bangunan tinggi...
bukit bukau tu mungkin masih tersergam indah...xda nye runtuh sana runtuh sini

Wan_hazel said...

semua yg terjadi tu adalah peringatan..kita je yang tutu sebalah mata...skag nie mcm2 dah jadi...

aqishah said...

bencana alam angkara perbuatan manusia sendiri yg lalai dan mengejar pembangunan.. biarlah seimbang agar bumi kita terpelihara

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...