Followers

Tuesday, 31 May 2011

Nasihat Orang-orang Tua




Sebenarnya banyak unsur nasihat dan larangan yang harus diikuti bila orang-orang tua dahulu sering menasihati anak-anak mereka supaya lebih bersopan santun dan berbudi bahasa. Contohnya seperti “ Anak dara jangan duduk di atas tangga, nanti akan kahwin dengan orang tua”,  “Jangan menyanyi di dapur, kalau dapat suami nanti boleh dipanggil ayah”. 

Semua nasihat ini adalah bertujuan supaya seseorang itu lebih bersopan dan bertingkah laku yang baik. Anak dara mestilah bersopan sekiranya duduk di atas tangga akan menjadi halangan kepada orang lain untuk turun dan naik tangga, begitu juga tidak elok dilihat sekiranya seseorang anak dara itu menyanyi sambil memasak di dapur. Dan jodoh dengan orang tua adalah menjadi ketakutan dan tidak disukai oleh anak -anak dara zaman dahulu. Oleh itu bersopan santun adalah menjadi tuntutan utama terutama dalam kalangan masyarakat Melayu.

18 comments:

nanakimie said...

owh,nyanyi smbil masak dpt laki tua...nana pnah dgr xelok nyanyi smbil masak..tp xtaw napa..hehe

umiliza989 said...

saya setuju ape yang dikatakn oleh rakan klik nie...
e2 belum lagi pantang larang yg lain contoh pantang larang time ngandung ke dan macam2 lagi..padahal,semua pantang larang 2 adalah supaya kita nampak lebih sopan

tiefazatie said...

btol2..sebenarnya pantang larang nie semua sebab supaya kte lebih bersopan santun di khalayak ramai nie..dan juga pasti ada sebab nape wujudnya pantang larang tue..macam jgn duduk atas bantal..nt tumbuh bisul..kalu pk logik..xelok la..bantal kan tempat kte letak kepala masa tdo..

EMMYMAZLI said...

saya amat bersetuju dengan pantang larang ni semua. pantang larang yang diterapkan oleh orang dulu-dulu adalah bertujuan untuk mengajar kita lebih bersopan dan berdisiplin.

Mia said...

haiya.. harap2lah Mia tak kena.. :) klau ada tangga, mmg suka conquer tmpt tu, especially kat sekolah.. geng tangga sekolah dikatakan.. hahaha


Tapi kan, zaman sekarang, ada yg tak ksah klau jodoh dengan org tua2.. asal dapat kemewahan.. apa nak dijadikan lah zaman sekarang..

rusna wana said...

Bila difikir2 balik - apa yg atuk nenek kita cakap dulu tu ada kebenarannya..cuma mereka cakap berlapik lah - bukan secara terus.contohnya:1)jangan menyanyi di dapur, nti dpt suami orang tua: kalau kita mnyanyi itu akan membuatkan kita leka sehinggakan nasi menjadi hangit ker, ikan dikuali jadi hangus.
2)Jangan duduk di atas bantal, nanti tumbuh bisul: yelah kalu kita duduk atas bantal kan, itu dah tak sopan namanya - bantal kan tempat kita tido...dan mcm2 lagilah...

♥CHaRa♥ said...

haha.mcm2x pantang larang ada.yg pastinya kenalah ikut pantang larangnya.hihi~

Sarah Naiema said...

Betul tu..Nasihat orang2 tua t'hadap diri kite adalah supaya kite lebih b'sopan santun dan m'punyai sikap yang positif.=)

Azie Azman said...

betul-betul..apa-apa pun kita kena hormat yang tua, sayangi yang muda.

orang melayu kan penuh dengan adab dan kesopanan..kita kena lah praktikkan..baru orang lain hormat kita =D

amiraliyana said...

betul tu. orang2 tua dulu sangat kreatif nak mengajar orang2 muda seperti mira nih. hehe sampailah sekarang sesetengah petua orang tua dulu2 masih di gunakan untuk mengajar orang2 muda sekarang.huhu

meoww cat said...

budi bahasa budaya kita...
orang memberi,kita merasa,orang berbudi,kita berbahasa...
bahasa melambangkan bangsa...

cikbintang said...

berbudi bahasa itu amaln mulia...
dan juga...haruslah kita ngat
yg tua kte hormati
yg muda kte sygi =)

annur_islam said...

Kadang2 terfikir jgak, bleh percaya ke istilah2 bgitu..Bile imbas balik, kadang2 betol kadang2 tak pun..
apepun, Budi Bahasa Budaya Kita, Bahasa melambangkan bangsa..:)

Ummu Ukasyah said...

Apa kata mulai sekarang kita jangan takutkan anak-anak generasi bakal pemimpin masa hadapan dengan benda yang karut marut.
tanamkan di minda anak untuk hanya takutkan Allah. tiada makhluk lain yang mesti ditakuti selain Allah.

Contohnya,"Adik, jangan main senja-senja ni, nanti kena sembunyi ngan hantu." Tukarkan dengan. "Adik, mari kita siap-siap solat maghrib. Nanti Allah sayang, Allah bagi syurga kat adik."

Jangan menyanyi di dapur nanti dapat suami tua. Cuba tukar. Tak elok menyanyi di dapur, nanti air liur tepercik kat makanan. bukan ke kotor. Nak bagi orang makan kena jaga kebersihan.

Jangan sesekali takutkan anak dengan hantu. Takutkanlah anak dengan Allah. Iaitu takut berbuat dosa dan sentiasa berwaspada dengan perilaku. nanti takut terpesong akidah. Melentur buluh biarlah dari rebungnya.

Tidak salah terima nasihat orang tua, dan berbaik sangkalah, kerna zaman dulu, media untuk mendidik anak hanyalah dengan mereka dongeng-dongengan.

Sekarang kita, mendidik dengan dalil yang shahih dan fakta.

Wan_hazel said...

betul tu..contohnya..tak boleh potong kuku malam hari..sebabnya..dulu api guna pelita je..dan mana ade pemotong kuku..dulu guna pisau je..law potong kuku malam hari guna pisau tambah tak de api..alek alek jadi potong kaki..hahaha

kaseh suchi said...

budi bahasa budaya kita =p

kalo x tau berbudi macamana kita nak berbahasa....
masyarakat kampung semamangnya slalu dikaitkan dengan budi bahasa,,,yela,,,duk kat kampung xda la nak sosial sangat....jadi hubungan remaja ngan warga tua lebey erat la... pasal remaja x da la nak melepak mana2....bila rapat ng golongan tua...mereka banyak bagi nasihat =p

sooo balik la duk kampong =p

farahd101 said...

ORANG zaman dulu pandai kan buat nasihat2 in a form yang leyh takutkan orang sampai orang tak nak buat dah.

Wan_hazel said...

farahd101

wan setuju...sealu untuk budak2 je..sampai skang pun masih gak...so budak akan takut dan tak wat leh bnde tu kan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...