Followers

Wednesday, 20 April 2011

Simpulan Bahasa dari Huruf E


Hai kawan-kawan! Hari ini, mari kita lihat pula Simpulan Bahasa dari huruf E.


Emas Tempawan
Maksud: Orang yang dikasihi.
Contoh Ayat: Anak tunggalnya Si Melati itulah emas tempawan baginya.

Ereng Gendeng
Maksud: Hal-hal yang tidak patut
Contoh Ayat: “Cukuplah kamu uruskan rumah tangga kita ni, Timah. Jangan kamu buat perkara ereng gendeng itu. Tidak baik berbuat demikian.“ kata Pak Kasim kepada isterinya.

Ekor Lipas
Maksud: Rambut pada lubang tengkuk.
Contoh Ayat: Anak remaja lelaki sekarang gemar dengan fesyen rambut ekor lipas.










Jako Geliga: Esok, kita sambung dengan simpulan bahasa huruf F pula.   

16 comments:

rusna wana said...

info yg menarik

aqishah said...

bagus... makasih ye tambah ilmu

rusna wana said...

suka dngn simpulan ' emas tempawan ' tu..hehee..akan dipraktikan utk anak ku nanti...

aqishah said...

enggang dan pipit... ni kira bole masuk ke?.. ngeh ngeh try2 je

shafika misbah said...

anak emas ??? tergolong gak ke ? hehe

story of my life said...

emas tempawan?? tak pernah dengar...sekarang baru tahu.. heheh

nanakimie said...

ereng gendeng?xpenah dengar....

Jako Geliga said...

Shafika & Aqishah, anak emas tu lebih sinonim ngan kedudukan di kalangan pekerja dan majikan. Seseorang pekerja yang amat disayangi dan diberikan kedudukan istimewa oleh majikan. Kalau emas tempawan ini, ia lebih general utk merujuk rasa kasih dan sayang kepada org d sekeliling tanpa melihat kepentingan dan kedudukan. :)

Nanakime: Unik kan perkataan tu.. sangat jarang kita dengar simpulan ni.:)

Sarah Naiema said...

Biase Sara dgr anak emas tu anak kesayangan..so, skrg nie sara ley guna emas tempawan pula gelaran untuk anak2 yg manja..hihi^^

Ereng Gendeng tu tak pernah dengar langsung tapi ia agak menarik dengan bunyi nya yg pelik..

Ekor Lipas?sara prnh dgr lipas kudung jer..=)

thank for this info..teruskan ek..^^

Mia said...

wah.. mmg tek pernah terlintas pun perkataan ini.. berbaloi juga terjah blog ini habis2.. hheheh..

emas tempawan : sama spesies dengan anak emas ekh.. :)

Ereng gendeng : unik.. :)

Ekor lipas: yg Mia selalu dengar ekor(rmbut) jelah.. tak tau pula ada lipas dihujung-hujung nya.. hahahah..

Thanks for the new knowledge.. :)

cikbintang said...

emas tempawan???
cikbintang kne beli buku peribhsa ni...hee

amiraliyana said...

"saya ada emas tempawan" hehe aplikasi2!

Wan_hazel said...

macma bahasa indonesia lak..

nanakimie said...

jako geliga : memang sangat unik!hehe.....thanks 4 sharing..kalo tak memang nana tak taw neh:)

nanakimie said...

ekor lipas pun boleh jadi simpulan bahasa kan:) otak udang lah, kaki ayam lah..hehe...apapun seronok dapat belajar:)

Wan_hazel said...

nana

a ah an.s.eronok dapat blja...haiwan pun leh jadi prumpamaan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...