Followers

Friday, 8 April 2011

Ang Su dan Pek Su



Hai kawan-kawan. Hari ini saya ingin berkongsi dengan kalian, tentang Ang Su dan Pek Su. Pernah dengar tak? Setiap orang pasti mengalami dua peristiwa dalam hidupnya. Peristiwa gembira dan sedih. Bagi orang cina, mereka guna warna kalau nak bezakan perkara tu baik atau buruk. 

Dalam amalan kepercayaan masyarakat Cina, ang su bermaksud peristiwa yang akan memberikan sesuatu yang baik kepada mereka seperti tuah, kekayaan, kebahagiaan, keharmonian, kegembiraan, kemajuan dan unsur-unsur positif. Antaranya perkahwinan, Tahun Baru Cina, hari jadi, kejayaan seseorang dan sebagainya. 

Sebaliknya, pek su bermakna peristiwa yang memberikan sesuatu yang tidak baik kepada mereka seperti kesedihan, sial, kemerosotan perniagaan dan unsur-unsur yang negatif.  Contohnya, kemalangan dan kematian.

Bagi diorang pek su dan ang su adalah dua entiti yang bercanggah antara satu sama lain. Ada garisan sempadan dua-dua peristiwa ni. Especially, bahan makanan, amalan, pemujaan dan pakaian. Ang su dilarang sama sekali dicampuri atau dicemari dengan unsur pek su kerana ia dipercayai akan menyebabkan maksud simbolik ang su lenyap dan seseorang dipercayai akan sial sepanjang tahun. 


Soon: Semoga dijauhkan daripada pek su

20 comments:

story of my life said...

owhhh...angpow tahu ler...hehehhehe

nurul nabila bt medan said...

kalau bab tahun baru cina !
nabila ingat "ang pow"!
;)

story of my life said...

sudah semestinyerrr ;-)

... Ana... said...

oooo baru tau..^_^

nanakimie said...

xpenah dengar:)hehe...baru taw..

AcuRose said...

gud info.. :)

yantz-yeem said...

info yg bagus...masy cina byk pantang larangnya...

Izan Ishak said...

ohhh...baru saya tahu...pek su tu benda2 yg ada unsur negatif rupanya~

story of my life said...

bagus kan entry nie..credit kpd penulisnya.. :)

rusna wana said...

bagi orang islam - itu syirik namanya mempercayai benda yg tak pasti...sekadar itu mengetahui taboo bangsa lain takpa jangan percaya dan taksub...renung-renungkanlah..

Cute MuM said...

yerker..
baru cute mum tahu budaya cina..

Joel Leslie said...

saya nak ang su saja ! tak nak pek su ! :D hehehehe.. semoga dicurahkan kebaikan sentiasa semuanya :)

aqishah said...

x mo pek su... yg tak baik kena jauhkan

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

tak pernah dengar walau nenek hubby chinese tak penah pulak dia sebut..rugi ne tak tau ...

Sarah Naiema said...

Baru taw yang masyarakat cina m'punyai garisan sempadan camtu.. Patut la tiap kali lau masyarakat cina m'yambut sesuatu yang m;gembirakan baju diorang b'warna merah atau cerah2 camtu..

Bile m'libatkan kecedihan, baju diorang warna hitam..

Dari segi makanan pula camne?

Mia said...

uuuu.. ilmu pengetahuan am sudah up.. eheheh.. thanks for this wonderful info..

amiraliyana said...

tak pernah dengar.. dan sekarang dan pernah dengar.. hehe

Wan_hazel said...

info yg menarik pasal kaum cina..

kaseh suchi said...

ang su ngan merah ye...hehehe
warna merah selalu dikaitkan ngan CNY kan..hehehe

seronok jugak baca pasal kepercayaan2 bangsa lain ni kan,,,nanti baru kite tau napa la kawan tu pkai warna merah kd hitam ke

Wan_hazel said...

ada ong ma...merah kan warna berani...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...