Followers

Wednesday, 2 March 2011

Geng Tiga Dara

" Ke sungai tangkap ikan betuk atau ke kubur pungut cili padi"

Dilahirkan dalam keluarga yang besar dengan 14 adik beradik.  Sembilan lelaki dan lima perempuan.  Daku anak ke lapan.  Kira tengah le tu.  Hmm... paling putih melepak dan dikira nampak paling baik.

Sebenarnya di belakang emak bapa kira ketua geng tiga dara.  Aku dan dua adik-adik ku, Bad dan Ros dilahirkan selang setahun.  Kami cukup rapat dan sanggup berkorban apa saja untuk keselesaan dan keselamatan bersama.

Balik sekolah, biasanya aku akan pengaruh mereka untuk tidak pulang ke rumah.  Ada aja tempat menyinggah.  Ke sungai tangkap ikan betuk atau ke kubur pungut cili padi. Paling tidak tangkap belalang, jual kepada anak Si Lim untuk burungnya. Sepuluh ekor untuk sepuluh sen.  Banyak masa itu.

Akibatnya sering bila sampai rumah hari sudah petang dan ada aja barang yang tinggal.  Kasihan abang atau kakak aku terpaksa teman kami cari beg sekolah atau papan hitam yang tertinggal entah di mana.



D.OMI – Seronoknya masa itu tidak ingat pula ada kerja rumah. Tidak macam budak sekarang beg berat dan kerja rumah tidak terbilang. Habis cam no.










10 comments:

story of my life said...

heheh lucu...tetiba teringat zaman kecik2 dulu...huhuhu

... Ana... said...

waktu kecik dulu...macam2 boleh buat

rusna wana said...

cerita D.omi byk mengingatkan kita zaman kanak2 - zaman kanak2 aku asyik kena hantar balik kampung ketika cuti sekolah..

aqishah said...

iskh iskh...

zaman budak tak payah nak fikir maslah kan kan... best arrrr

D.Omi said...

zaman kanak-kanak penuh dengan kisah indah dan lain orang lain kisahnya...apa pun ianya memang best gila - D.Omi

Sarah Naiema said...

Zaman kanak2 lau diingat balik mesti rasa cam kelakar... Nak undur balik pon da tak balik...hihi...

Abik la ia sebagai kenangan terindah dalam hidup masing2.. tapi tak semua yang rasa ada indahnya..=)

amiraliyana said...

suka penulisan D.Omi dan entry2 D.Omi.. baca kisah2 masa kecik2..

Wan_hazel said...

tahun tahun depan pergi sekolah bawak notepad je..hahaha

kaseh suchi said...

kite dulu ngan kakak2 kite kena paksa kat ayah jual petai kelling kampung..menjaja la...tu kalau musim petai..kalau musim mangga jeruk mangga pun kitorang menjaja...

kite slalu kena marah kat kakak kite pasal dia asik nak suh kita jerit je..
kadang2 balik umah sampai begaduh2..hahaha

bila kenang2 balik seronok...

tu waktu petang...
kalau kat skolah mak pulak suh jual kuih..jangan kata kuih..nasi lemak pun mak suh jual kat skolah...hahaha
tapi pelajaran kite x terjejas pon
paling syok mak ayah bagi upah,,,hehehe

Wan_hazel said...

kaseh suchi

teringat gak wan masa kecik2..kakak wan nie..slalu je gadoh..pernah suatu hari kita org gadoh deng gula2 getah...lekat kat rambut..yg paling teruk wan lah..siap belubag rambut nie kene gunting sebab bak buang gula2 getah tu..

pape pun kenangan walau pahit pun tetap jd yg plg manis...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...