Followers

Friday 20 July 2012

Selamat Berpuasa!

Macam baru juga CB ucapkan selamat berpuasa untuk tahun lepas. Tup tup, aik, esok kita sudah mula berpuasa.  Cepat betul masa berlalu, kan. 




Bah, kamu semua sudah ganti puasa tahun lepas? CB tahun lepas terpaksa ponteng dua hari sebab masa tu CB tengah mengandungkan anak kedua.  Niat memang mo puasa penuh macam ketika mengandung anak pertama, tapi sayangnya CB kena sakit gastrik yang teruk.  Mo ndak mo terpaksalah CB sungkai awal.  Ingat lagi sungkai tu apa? Sungkai tu maksudnya buka puasa.

Tapi mesti ingat.  Puasa ni bukan setakat tahan lapar dan minum ja.  Semua aspek kita kena kawal juga.  Percakapan, penglihatan, pendengaran dan sebagainya.  Berpuasa penuh tapi kalau kita asyik mengumpat, mengata orang pun ndak guna juga.  Silap-silap puasa kosong ja. Pendek kata, bulan Ramadhan atau bukan bulan Ramadhan, jangan mengumpat.  Itu memang perbuatan yang sungguh ndak bagus.



Paling penting, penuhkan bulan Ramadhan ni dengan amal ibadat.  Terawih, baca al-Quran, bersedekah, berdoa dan lain-lain sebab entah tahun depan kita masih sempat meraikan Ramadhan lagi atau ndak.  CB bukan sengaja mo takutkan tapi ingatkan sesama kita termasuk diri CB sendiri. 

Semoga Ramadhan tahun ni akan membawa pelbagai keberkatan kepada kita semua.  Selamat berpuasa!


Cik Bibiran : Esok ngam-ngam Sabtu untuk hari pertama kita berpuasa.  CB mo masak yang special-special skit  la untuk sahur.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...