Followers

Tuesday 12 June 2012

Transformasi Teknik Dan Vokasional

Salam 1Malaysia semua.


Wah, lama betul Cikgu Bedah tak menulis di ruangan Rakan 1KLIK ni ya. Hari ni, Cikgu Bedah ada baca info ini, terus terfikir nak share dengan kawan-kawan semua. Mungkin ada yang dah tahu, tapi, apa yang Cikgu Bedah nak sentuh, usaha dan inisiatif kerajaan inilah yang berjaya membuatkan negara kita dipandang tinggi dalam bidang pendidikan negara. Transformasi sekolah teknik dan vokasional ni pula salah satu daripada cabang transformasi pendidikan negara yang Cikgu Bedah rasa satu pengiktirafan kepada semua sekolah ini agar pencapaian sekolah dan pelajarnya lebih cemerlang dan gemilang.

Cikgu Bedah pun turut tersenyum lebor, maklum la Cikgu Bedah sendiri pernah menuntut di Sekolah teknik di pantai timur tanah air. Dah banyak betul perubahan yang Cikgu Bedah lihat sekarang ni berbanding sewaktu Cikgu Bedah belajar di sana. Terima kepada kerajaan yang prihatin J
Ok la. Sedikit info yang Cikgu Bedah nak tuliskan berkaitan transformasi teknik dan vokasional.
  • Sekolah teknik dan vokasional di seluruh negara digantikan dengan kolej vokasional bukan sahaja dari segi nama malah turut melibatkan perubahan kurikulum, penilaian serta persijilan.
  • Transformasi ini melibatkan kurikulum teknik dan vokasional, tempoh pengajian, pengiktirafan persijilan, tenaga pengajar, infrastruktur dan yang paling utama penjenamaan semula sekolah-sekolah menengah vokasional kepada Kolej Vokasional.
  • BPTV menganjurkan Jelajah Kolej Vokasional 1Malaysia untuk mempromosi, menerangkan, membuat pameran, memberi taklimat dan apa jua yang berbentuk outreach kepada masyarakat serta golongan sasar bagi memberikan mereka input yang terkini, jelas dan tepat.
  • Konvoi melalui sembilan negeri bermula di Johor dan kemudiannya ke Pahang, Terengganu, Kelantan, Kedah, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka dan berakhir semula di Johor.
  • Pendekatan yang dilakukan ini diharap dapat mencapai objektif utama program iaitu untuk menjadikan kolej vokasional sebagai pilihan utama para pelajar.






Cikgu Bedah: Diharap lepas ni, para pelajar menjadikan kolej vokasional sebagai pilihan utama anda. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...