Followers

Monday 30 January 2012

Fahami Tabiat Makan Anak


Salam semua… Post kali ni Mummy akan berkongsi fakta mengenai tabiat makan anak.. Bagi ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang sedang membesar, kadang-kadang mesti pening memikirkan soal makanan anak. Kadang-kadang selera mereka melampau, kadang-kadang tak nak makan! Betul tak? Jadi jom kita tengok tabiat makan anak kita….
Berapakah jumlah sebenar makanan yang perlu diambil oleh kanak-kanak?
Kanak-kanak berusia di antara satu hingga dua tahun hanya boleh makan kira ¼ atau ½ daripada saiz orang dewasa.
Berapa kerapkah kanak-kanak perlu makan?
  • Saiz perut kanak-kanak sangat kecil dan mereka tidak mampu untuk kuantiti yang banyak dalam satu-satu masa. Namun, kanak-kanak kerap makan!
  • Kanak-kanak perlu mengambil snek dua hingga tiga kali sehari selain hidangan utamanya
  • Tawarkan pelbagai snek berkhasiat di antara waktu utama makan utama anak anda.
  • Susu dan jus merupakan pilihan snek yang baik, namun jangan terlebih beri kerana  minuman itu mengandungi manisan semula jadi.
  • Kopi dan teh tidak sepatutnya diberikan!
Bagaimana jika anak enggan makan sesetengah jenis makanan?

Seperti orang dewasa, selera kanak-kanak juga pelbagai. Jika hari ini dia menolak roti, ini tidak bermakna dia tidak akan makan roti selama-lamanya. Yang penting jangan berputus asa!
Perlukah vitamin?
Pil vitamin sebenarnya tidak mampu memberikan nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Paling penting adalah pengambilan diet seimbang!




Mummy: Pastikan anda beri anak anda makan mengikut piramid pemakanan Malaysia yang telah disusun khas untuk rakyat negara ini.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...