Followers

Wednesday 8 June 2011

Sama-Sama Jayakan Kempen Earth Hour


Jentayu pasti ramai yang tahu pasal Kempen Earth Hour ni…sebab ia mendapat publisiti yang meluas. Kita sambut Earth Hour sedunia  pada 26 Mac setiap  tahun. Korang mesti tak tau saper yang anjurkan kempen ni kan?  Kempen telah dianjurkan oleh World Wildlife Fund (WWF) ini bermula pada tahun 2004 oleh WWF Australia.

Agak-agak bila Malaysia sertai kempen ini??? Pada tahun 2009.  Setakat ini lebih daripada 128 buah negara telah menjayakan kempen ini.
Di sini Jentayu nak kongsi sedikit fakta mengenai Kempen Earth Hour:

Earth Hour 2009 menyebabkan rekod penggunaan pengguna Malaysia merosot sebanyak 550 Mwh, anggaran 14 juta lampu fluorescent 40 Watt dipadamkan dalam tempoh 1 jam tersebut, lebih kurang RM165 ribu! 550Mwh dikatakan boleh menghasilkan pembebasan 312 ton CO2.

Earth Hour 2010 pula hanya menyebabkan rekod penggunaan pengguna Malaysia merosot sebanyak 203 Mwh, anggaran 5.2 juta lampu fluorescent 40 Watt dipadamkan dalam tempoh 1 jam tersebut, lebih kurang RM 61 ribu sahaja! 203 Mwh selari dengan pembebasan 115 ton CO2.


Kempen ini dianjurkan adalah bersebab. Yang paling penting adalah untuk meningkatkan kesedaran orang ramai mengenai pemanasan global yang semakin meningkat. Bumi kita pun dah semakin uzur. Jadi dengan memadamkan lampu dan peralatan elektrik yang lain selama sejam (60 minit) kita dapat mengurangkan pemanasan iklim. Korang mesti sayang dan menghargai bumi kita kan? So kita sama-sama menjayakan kempen ini. Tak lama pun 1 jam jer. Bergelap sejam adalah tanda sokongan kita pada Kempen Earth Hour. 







Jentayu: Diharap kempen yang baik ini akan mendapat lebih sambutan dikalangan rakyat di negara ini pada tahun 2012 nanti…..


14 comments:

Cikbintang said...

cikbintang join earth hour ni...sdkit je sumbgn kita mberi impak yg besar kpd msa akn dtg

PS Mubin said...

kita orang memang alert perkara ini. WWF kempen tutup lampu 1 jam. tapi kita org hampir 2 jam tutup lampu...kurang tenaga jimat kos

Joel Leslie said...

Together we can make something happen. Seperti buku yang telah saya bacakan, ia terbukti bahawa Small Actions x Lots Of People = Big Change. Impaknya amat besar jikalau kita berganding bahu untuk menjayakan sesuatu.

Berdasarkan pengalaman Joel, jikalau kita cuba menjayakan sesuatu dengan sendiri, semestinya AMAT SUSAH ! tetapi jikalau kita berkerja sebagai sebuah kumpulan yang rajun berusaha, pasti prosesnya menjadi jauh lebih bagus dan ia dapat dilaksanakan dalam tempoh masa yang lebih pendek.

Oleh sebab itu, marilah kita bersama-sama menjayakan kempen Kempen Earth Hour ! (: IA PASTI MEMBAWA KEBAIKAN KEPADA SAYA, KAMU DAN SEMUA MANUSIA !

The Girl of The Future said...

Mia pun tau.. heheh, Mia pernah research pasal ini, untuk debate.. :) mmg terkejut juga at first yg sebab utama Earth Hour adalah untuk memupuk kesedaran.. dan bukan ingin mengurangkan kadar tenaga yg digunakan di bumi.. :) heheheh.. mok lebih info layari lah ke

http://www.earthhour.org/Homepage.aspx

amiraliyana said...

mira setakat ni ngan kawan2 memang sokong earth hour. nasib diorang sedar tentang hal ni. walaupun hanya sejam tapi kalau seluruh dunia buat macam tu dah boleh kurangkan pemanasan dunia dah walau hanya sedikit.

Unknown said...

ingat lagi masa taon 2009 tu nana kat matrix..abes gelap semua satu blok..nak stduy semua xboleh,nak duk dalam bilik panas..semua pakat turun cafe ambek angin,hehe..tp ada jgk org study dlm gelap2 kat cafe tu..rajin btol,nana bawak diri je turun,hehe...

Anonymous said...

bagus2x info ni coz share

Sarah Naiema said...

Kempen Earth Hour nie bagus dan sangat dipupuk.. Ia bertujuan untuk meningkatkan kesedaran perlunya tindakan segera diambil dalam menangani perubahan iklim dunia..

Walaupun hanya satu jam tapi ia membawa kesan yang besar kepada sesebuah negara tersebut..
Dengan ini, kita dapat kurangkan penggunaan elektrik,suhu persekitaran pun boleh turun dan lain-lain..

Sarah taw mengenai Kempen Earth Hour nie pon dok kt U.. Kami terpaksa bergelap dalam kolej selama 1jam..

Sayangi la bumi kite nie ye kawan^^

INNANIE ARIFFIN said...

rasanya macam nak buat tiap2 hari je off lampu selama 1-2 jam sebab apa?? tarif sdah naik!

annurislam said...

Saya sbg rakyat malaysia yg prihatin kpd alam skitar mmg my0k0ng kempen ini..

amiraliyana said...

tapi mira ngan kawan kalau takdak earth hour ni pun memang akan tutup lampu sebab kalau tutup lampu lebih sejuk keadaan persekitaran. jimat bil dan boleh juga kurangkan pemanasan global. huu

Wan_hazel said...

wan sokong earth hour...semua blogger tak on blog pun mas atu..waa..best lak..rasa macma satu malaysia tak de bklan elektrik..semua jiran2 duk luar rumah...best2

Anonymous said...

wahhhh
x sangka banyak betul penjimatan tenaga yang kta da sumbangkan malam tu ek?

kalo pikir2 balik zaman dahulu kala xdak lampu pun xda hal ja,,malam2...sakang ni,,siang pon nak pasang lampu...

yela...dulu bangunan bukan macam skang kang...
sebab tu skang kita kena pandai bejimat cermat

Wan_hazel said...

kaseh suchi

a ah kan..skang nie bngunan dah macam apa tah..dalam rumah pun dh gelap...tpksa psg api..nak wat camne kan..nasib bek lah ada kempen earth hour nie...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...