Followers

Tuesday, 14 June 2011

Mesra Alam


Apakah yang dikatakan dengan mesra alam? Mesra alam ini adalah aktiviti yang kita lakukan tanpa melakukan sebarang kemusnahan terhadap bumi. Kita cuba sedaya upaya untuk menyelamatkan bumi kita.


Bagi menjayakan aktiviti mesra alam banyak yang kita dapat lakukan dalam aktiviti seharian kita. Pertama kita boleh mulakan apabila berada di rumah. Sila padamkan suis lampu dan kipas jika tidak digunakan. Ini adalah kerana kita akan membazirkan sumber tenaga. Program Earth Hour merupakan bukti betapa seluruh dunia memerlukan kerjasama semua untuk menyelamatkan bumi kita dari segi menjimatkan tenaga.

Perkara kedua yang boleh kita boleh kita lakukan adalah menyokong hari tanpa beg plastik. Kita boleh membawa bekas atau beg sendiri  jika kita ke pasar, kedai makan atau pusat membeli belah. Kita boleh amalkan ini bukan pada hari Sabtu sahaja tetapi boleh diamalkan dalam aktiviti harian kita. Cara ini dapat memelihara bumi dari toksid yang ada pada beg plastik dan menyelamatkan sumber petroleum dunia. Beg plastik sukar dilupuskan kerana  ianya adalah sebatian polimer dan tidak boleh diuraikan oleh ejen pengurai.          

Untuk memulakan semua ini bermula dengan diri kita sendiri. “For things to change I must change first”
           









Cik Rama-rama: Bersama-samalah kita menyelamatkan bumi kita..

12 comments:

amiraliyana said...

yang bab lampu kipas tu takdak masalah mmg salu buat.

tapi bab beg plastik mungkin kena slow2 skit kot nak apply psal masih ada lagi yg guna, kat psaraya n kedai2 pun masih ada guna jadi kita jadi tak terbiasa lagi.. sobsob

Joel Leslie said...

kalau kita semua bergabung utk meyelamatkan bumi kita ni, mesti bumi menjadi lebih aman, damai dan harmoni. ttg penggunaan elektrik tu, sy yakin bnyk rakyat malaysia memadamnya apabila tidak digunakan. Bukan shj boleh memperbaikkan bumi malah menjimatkan wang kita :) utk penggunaan beg reusable tu, sy tngk masih bnyk yg x menggnakannya. spt. family sy, mmg pantang x dpt plastik beg sbb plasktik tu kami boleh guna semula utk membuang smph domestik. tp lrbih baik jikalau kita mengguna beg sendiri ms membeli belah. ini dpt mengurangkan pengeluaran beg plastik. kalau semua org menggunakan beg sendir, pasti asap2 dr kilang memproses plastik beg pun berkurangan...bersama-sama kita menyelamatkan satu satunya planet yg dpt menampung kehidupan ini ! :) kita yg menumpang di bumi ini, kita yang menghormatinya juga..

cikbintang said...

kt rumah cikbintang..ade je signage dtampal..cthnye kt suis "tolong tutup lampu dan kipas apabila kluar bilik"
kalo kt bilik air pon sme...
dgn cra tu..kita mula trsdar da trbiasa..yg plastik beg da trbiasa da..bwk troli dr umah bile kua beli brgn..xde gna plastik beg da..even ari sbtu je xde plstik heee

♥CHaRa♥ said...

sekarang kat mana 2x supermarket dah berkuat kuasa setiap hari sabtu akan dikecualikan penggunaan plastik beg..
bgs bt mcm ni..

nanakimie said...

setuju dgn cik rama2,untuk memulakan semua ini bermula dengan diri kita sendiri.nana kalau bab suis lampu kipas memang sangat2 ambil berat. bila tak guna je mesti tutup. tapi bab penggunaan plastik tu, nana pun mmg sangat2 jarang keluar bandar. nana jenis tak suka bawak plastik,terus masuk dlm beg je barang2..kalo barang dapor tu mmg kena bawak beg khas lah kan.

Ummu Ukasyah said...

hari tanpa beg plastik ni pun masih gak ada yang guna beg plastik.

satu plastik caj 20sen.

macam mana nak jayakan kempen hari tanpa beg plastik kalau pihak pasar raya mengambil kesempatan ini untuk mengambil keuntungan.

kalau nak jayakan, HARAMKAN terus penggunaan beg plastik. Tak payah lah nak buat-buat slogan yang 20 sen yang anda beli untuk plastik beg akan didermakan ke rumah anak-anak yatim. masih juga guna beg plastik. Tak ada maknanya nak buat hari tanpa beg plastik kalau beg plastik masih digunakan.

Memang permulaan susah tapi kalau dah terbiasa bawa beg dan bakul sendiri, lama-lama jadi senang.

Semuanya bermula dari diri sendiri.
mari ramai-ramai bawa bakul pergi pasar.

Mia said...

an action a day, turns to habit of everyday. =)

IntaNBerliaN said...

Saya sekarang keluar shopping mesti bawa beg yang besar sebab nak isi barang.. hihii

saya support shopping tanpa plastik

Wan_hazel said...

mesra alam makna nye..bsikap mesra dengan lama..janga layan alam dengan buruk..erm..so..kene wat yg terbaik utk alam..kurangkan penggunaan elektrik dan spray..kurangkan pnggunaan beg plastik..kurangka penebanagn pokok..dan byk lagi..

kaseh suchi said...

iye....

kawan i sdiri malu nk bawak beg serbaguna dari rumah...
pdahal guna beg serbaguna tu baru orang xtau kite shoping kat mana...

macam kat pasar2 malam memang berlambak gerai guna plastik bag...mana ada dorang nak guna beg kertas warna coklat tu wat isi goreng pisang,...

goreng pisang kalo bgkus dalam kertas coklat ada jugak minyak nak menyerap kat c2...hehehe

Wan_hazel said...

kalau wan..wan bawk beg je g shopping...lepas beli leh letak dalam beg...tak perlu nak ambek beg plastik dia orang..senang je..selalu wat macm tu skang dah terbiasa..disamping tak penat tangan pegang barang shoping leh gak selamatkan bumi..galas beg lagi senang..

tak taw lah wanita lak..mungkin wanita shopping byk2 kot..hehehe

aqishah said...

yup betul tu marilah kita bersama2 jimatkan tenaga elektrik.. padamkan bila tidak d gunakan yer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...