Followers

Monday, 9 May 2011

Smoking Among Youngsters: An Alarming Trend

Despite numerous campaigns carried out by the government and non-government organizations (NGO), the number of smokers in the country seems to increase every year. The number of people who quit smoking is smaller compared to those who pick up the injurious habit. This alarming development could be clearly noticed if one is a frequent visitor of coffee shops, café and food courts.
 
But, what is more frightening is the sudden upsurge of the number of young smokers in the country, including boys and girls of schooling age. It is now almost an accepted fact to see students puffing away during break (especially at private higher learning institutions), and at other public places. This is indeed a frightening scene in a country that strives to be a developed nation with a pool of high quality and knowledgeable human capital. 

If modernity and sophistication of life in this country is symbolized by the number of smokers in a society, then we are treading the wrong alley. Something drastic has to be done to stop this menace. All parties (of course minus the cigarette manufactures), have to play their roles to ensure that the alarming trend is reversed and members of the society, especially youngsters, hate smoking. Maybe, a more systematic and effective anti-smoking campaigns need to be adopted to ensure that Malaysians do not become nicotine-addicted individuals as most cases of drug addictions started with nicotine addiction.

9 comments:

nanakimie said...

a'ah la..budak perempuan pun ada jugak yg merokok..pelik nana

♥CHaRa♥ said...

sekarang merokok ni tak kira kaum dah.kaum perempuan skarang ni pun dah pandai blaja merokok.

Mia said...

ada yg budak 3-5 tahun yg merokok and minum bir! ish3... apa nak dijadi dengan dunia sekarang.. Pelajar sekolah belajar tapi sesetengah tidak mengapilkasikan pelajaran tersebut di luar kelas, malah telah menentang ajaran yg dberi... harap2 mereka sedarlah..

~setiap sedutan asap yg diambil akan memendekkan hidup anda dengan 3 tahun ~

Sarah Naiema said...

Merokok nie membahayakan kesihatan dan boleh membawa pelbagai penyakit terhadap si perokok bahkan ia juga boleh m'beri 70% effect terhadap orang dipersekitaran berbanding diri sdiri hanya 30% sahaja..

Jesteru pikir la terhadap orang di persekitaran jika tidak m'yayangi diri sdiri sekalipun..

Sstgh remaja pada zaman skrg terlalu ingin mencuba dalam semua aspek sperti gejala ini... tak kira perempuan atau lelaki, masing2 ada ego dan keinginan..

Budak2 sekolah pula mudah terpengaruh dengan abang2 dan kakak2 mereka yang merokok...

Mula la berperangai jika masalah ini tidak dibendung walhal pelbagai cara telah dijalankan untuk m'gurangkan p'hisap rokok nie... Antara nya adalah kempen, iklan dikotak rokok, iklan dalam tv tapi semua tak abik peduli.. semua pikir diri sdiri... pikir la diri kita dan orang tersayang..=)

amiraliyana said...

pompuan laki pun dah takdak beza dah skang. dua2 merokok. pompuan pun nak laki. hmm.. pening2.. trend katanya..

Wan_hazel said...

law lelaki merokok macho..law perempuan lak??hebat???entah lah..skang nie muka je lawa tapi paru paru dah buruk...

kaseh suchi said...

merokok jadi trend? wow..hehehe

sapa kata laki merokok macho...xda macho nye kalau awek kat sebelah dia sampai terbatuk2 sedut asap jadi perokok pasif..hehehe

merokok pun perlukan kesedaran dalam diri individu...jangan terhantuk baru nak terngadah...
jangan paru-paru da rosak n hitam baru sedar keburukan merokok pulak...

Ummu Ukasyah said...

Don't let your life get cut short because of smoking. Stop now.

Wan_hazel said...

kaseh suchi

hahaha..tu lah..tp skang nie ramai yg merokok blagak macho..budak skolah skang ni tak yah cakap lah..darjah 3 pun dah pandai hisap rokok...

dan yg paling Wan benci dgn perokok nie ..bila dia seorang bapa dan dukung anak dia...alahai..memang tak syg anak lah bapak tu..membunuh dalam senyap..law bawak anak tu jgn lah merokok..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...