Followers

Monday, 25 April 2011

Hargailah Ibu Bapa Anda



Uchee nak kongsikan dengan semua pembaca. Uchee sekarang ni tinggal dengan adik-beradik Uchee jer.. dah seminggu lebih mak dan abah uchee pergi menunaikan umrah. Pada masa ni kan baru Uchee sedar dan terasa bila keduanya tiada, mereka hanyalah pergi menunaikan umrah jer, tapi terasa sangat kehilangan mereka. Saat ini Uchee boleh bayangkan dan rasakan bagaimana mereka yang betul-betul telah kehilangan kedua-dua ibu bapa mereka… mereka lagi terasa kehilangan orang tua mereka kan.. 
 
Uchee ingin beritahu pada semua yang kita sebagai seorang anak hendaklah menghormati mereka, banyakkan berdoa buat mereka, tidak menyakiti hati mereka dan juga membalas jasa mereka selagi mereka masih ada. Jika diikutkan, kita sebagai anak memang tidak mampu untuk membayar balik walaupun dengan wang ringgit, jasa dan pengorbanan yang mak dan abah kita telah berikan kepada kita.. tak terbalas oleh kita semua. Oleh itu, kita sebagai anak buatlah apa yang kita rasa kita boleh lakukan sebagai seorang anak kepada kedua-dua ibu bapa kita. Andai kata, suatu masa nanti bila mereka telah tiada dan waktu itu kita baru nak menghargai jasa mereka, masa tu sudah terlambat untuk kita. Bila tiba dan sampai saat tu jangan ada rasa kesal di hati kita.
 






Uchee: Hargai lah setiap detik dan peluang yang ada bersama mereka..

19 comments:

story of my life said...

hmm tiba2 rasa sedih & tak sabar nk jumpa mak..uwaaaaa

myspace said...

Kita kena ingat, bahawa redha Allah adalah kerana Redha ibubapa. Jika ibubapa tak redha hidup kita sentiasa dihimpit masalah...percayalah...Oleh itu hormatilah ibubapa.

aqishah said...

betul... kata org keberkatan hidup dr doa kedua ibu bapanya...

alhamdulillah setakat ni sy berjaya menjadi seorg anak yg baik dan dapat membalas jasa mereka..

pernah menangis rindukan ayah semasa ayah gi menunaikan haji... sedeynya tuhan je tahu barulah terasa kehilangannya walaupun cuma sekejap saja...

hargailah mereka sementara masih ada... dan jadilah anak yg baik dan tidak menyusahkan ibu bapa..

♥CHaRa♥ said...

itulah berkatnyer seorang ibu...

shafika misbah said...

Sedih. bila baca teringat kat parents. huuuuu

kita sebagai anak memang tak lepas dari buat salah kat ibu bapa, tapi dorang stil lagi maafkan kita.T.T

kita je yang jahat. huuuuu

aqishah said...

mmg kdg2 kita ada buat kesalahan terhadap mereka namun kita kena cepat meminta maaf dan sedar akan kesilapan kita yg membuat mereka sedih..

semalam terbaca buku seorg anak termakan sumpah ibunya dan benar2 terjadi... hanya kerana kawan dia sanggup menyimbah air ke muka ibunya. selepas itu ibunya bersumpah kalau kau anak kandungku aku bersumpah keluar air susu dari mulutmu... dan sumpahan itu benar2 terjadi... ya allah mmg doa ibu mujarab...

♥CHaRa♥ said...

dasyatnyer, ada jugak anak yg sanggup buat mcm tu dekat emak dia. tak patut langsunglah.

nanakimie said...

uhu..nak balek uma jgk..jmpa mak&abah...xpe2...6more paper to go!pasni 4bulan cuti duk uma..

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

insya allah selagi makayah hidup saya akan hulur apa yg termampu dari segi kewangan dan masa..

natriesha said...

saya sangat sayang mak saya, mak saudara saya terutama mak long, cik nor n mak eda.... luv u so much n for ever

Sarah Naiema said...

Ibubapa la yang m'besarkan kite dengan m'gorbankan segala jiwa dan raga..

Mereka banyak m'habiskan wang, masa dan tenaga utk m'besarkan dan m'didik kite.. Kite seharusnya m'hargai dan m'balas2 jasa2 mereka..

Tapi tak semestinya m'hargai mereka sekadar m'hulurkan wang ringgit.. Beri mereka kasih sayang dan kegembiraan dengan pencapaian peperiksaan kite, bersopan santun serta m'hormati dapat m'bahagiakan dan serikan hidup mereka.. Hargai la mereka selagi mereka masih ada..=)

Mia said...

I love you Mummy, Daddy! <3

mereka tidak minta lebih2, hanya kebahagian kita, kejayaan kita and kasih sayang kita.. tidak minta harta2 and duit2... :)
I pray for all Moms and Dads in the world and everywhere..

cikbintang said...

hanya satu..
syg mak abah!!hones

meoww cat said...

hargailah mereka selagi mereka masih hidup...ayah sy meninggal mase sy kecik...xdpt rase kasih syg ayah tau...owg len patut bersyukur..

amiraliyana said...

betul. masa mama ngan abah mira pegi haji nangis2 bagai dah. rasa kehilangan dah. yang parents takdah lagi la sedih kan. takleh bayang cena perasaan mereka. mesti lagi2 sedih. sob sob

hargailah la ibubapa kita selagi mereka masih ada.

Ummu Ukasyah said...

Rasullullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:

Keredhaan Allah terletak pada keredhaan ibubapa manakala kemurkaan Allah terletak pada kemurkaan ibubapa.


Hadis ini membenarkan apa yang disebut sebelum ini, bahawa hubungan seorang anak dengan ibubapanya memiliki kaitan dengan hubungannya kepada Allah. Jika seorang anak berbuat baik kepada kedua ibubapanya sehingga mereka redha kepadanya, maka Allah juga redha kepada anak tersebut. Akan tetapi jika seorang anak tidak berbuat baik sehingga menimbulkan kemurkaan ibubapanya, maka Allah juga murka kepadanya.

Walaubagaimanapun hendaklah diperhatikan bahawa apa yang meredhakan ibubapa tidak mengakibatkan kemurkaan Allah. Maksud saya, jangan melakukan sesuatu yang merupakan maksiat kepada Allah dalam rangka berbuat baik kepada ibubapa. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengingatkan:

Menjadi kewajipan seorang muslim untuk mendengar dan taat dalam perkara yang disukai mahupun yang dibenci selagi mana ia tidak melibatkan maksiat. Maka jika disuruh untuk melakukan maksiat maka tidak perlu mendengar dan tidak perlu mentaatinya.

Wan_hazel said...

dua dua pun mesti sling hormat menghormati...anak anak ikut cara papa dan mama...betul tak

kaseh suchi said...

teringat kisah seorang muslim di zaman rasulullah saw dulu kan...

sampai nak meninggal pun susah sebab melebih2kan isteri sehingga mengabaikan ibu sendiri...
sehingga beliau susah untuk menghembuskan nafas terakhir...
nauzubillah

Wan_hazel said...

kaseh suchi

teringat gak crita drama gak TV..Ibu dan bapa nie tak de bandingan...Kecuali lah isteri..sebab selpas berkahwen..dia kene turut kata suami..kalau suami syurga masih ditapak kaki ibu...

betul kan wan kalau wan salah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...